Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een grote uil gevaarlijk zijn voor mijn katten?

ik liep vanavond door de tuin en er kwam een best wel grote vogel voorbij gevlogen kunnen deze beesten een kat als voedsel beschouwen?

Toegevoegd na 38 minuten:
groter dan buizerd maar niet erg veel

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja dat kan gebeuren maar in Nederland (en Belgie) is er maar een uilen soort groot genoeg omprooien als katten te kunnen grijpen, de oehoe. Deze soort komt hier bijna niet voor. (In Nederland broedden deze voor zover bekend alleen in zuid Limburg. Dus de kans dat dit gebeurd is helemaal niet groot natuurlijk + dat katten zich natuurlijk niet zomaar laten grijpen en zich flink verzetten. Ook denk ik dat zolang er genoeg voedsel is een uil niet zo snel een ander roofdier zal vangen om het op te eten, in iedergeval niet van formaat kat.
Heb wel eens gehoord dat er een klein hondje, geloof een jack russel was vermist en dat ze later het halsbandje in de buurt van een oehoe nest terug gevonden was, maar dat neem ik met een hoop zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hoe groter de uil, hoe groter ook zijn prooidier kan zijn.
Een Oehoe bijvoorbeeld kan ook katten als prooidier zien.

En besef dat grote uilen zelfs voor mensen levensgevaarlijk kunnen zijn. Een kat hoeft dus voor een grote uil geen enkel probleem te zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een grote uil heeft zoveel kracht in zijn klauwen, dat hij daarmee zelfs een mensenhand mee zou kunnen amputeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat er vogels door je tuin vliegen die je kat serieus aan zullen vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ligt aan meerdere factoren.
muizen en ratten zijn nu makkelijker te zien als ze tevoorschijn komen. dus zal een uil daar eerder voor gaan.
een uil waagt zich 9/10 keer niet aan een kat. misschien zal hij het wel proberen maar een kat is voor een uil onmogelijk vast te houden, gezien de kat een draai kan maken en terug zal vechten.
ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

gebeurt het toch zal de uit de kat niet dodelijk kunnen verwonden omdat een kat een dikke vacht heeft een een sterke huid.

simpel gezegt is het antwoord nee, in nederland zijn de uilen niet groot genoeg zich eraan te wagen.
misschien als het een kitten zou zijn zou de uil de gok kunnen wagen, maar dan nog draait de kat vecht terug, en is de huid te dik. daarbij zou een uil een kat amper van de grond kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans dat een roofvogel een kat grijpt lijkt me uiterst klein, domweg omdat vleeseters zelf bijna nooit prooidieren zijn. Roofdieren voelen intuïtief aan dat ze voor hun gezondheid planteneters nodig hebben. Dat geldt in ieder geval voor zoogdieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je ogen je hebben bedrogen, want de gangbare uilen hier zijn een stuk kleiner dan de buizerd.
als je zo'n bosuil bijvoorbeeld in handen hebt, die weegt helemaal niets.
het is een pak holle botjes en veren.
zo'n uil is wel wijzer dan een kat te pakken.
muizen en desnoods ratten vormen een betere prooi.
Rieneke1
14 jaar geleden
Een normale kat weegt zo'n 3 kilogram en een uil zal over het algemeen hetzelfde gewicht of minder hebben.Al zou die uil de kat pakken is het onmogelijk ermee weg te vliegen.Bovendien laat een kat zich niet oppakken zoals een konijn.Voordat de uil de kat wil pakken zal het eerder anders om zijn.De kat zal opspringen en de uil verwonden met zijn nagels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je 'm beschrijft, denk ik aan een bosuil (35-40 cm), en die is echt niet groot genoeg om een kat te kunnen pakken, als ie dat al in zijn hoofd zou halen (want ik denk zomaar dat dat een flink gevecht zou worden).
Een hongerige oehoe (echt een flinke slag groter, 60-70 cm maar in NL alleen rond de Sint Pietersberg) zou best een ziek hondje of kleine kat kunnen pakken, maar dan moet er dus al een reden zijn waarom ie het beest als mogelijke prooi ziet.
Als een uil ineens voorbij vliegt, lijkt ie ook een stuk groter dan ie is, omdat je je meestal wild schrikt, ze vliegen zo geruisloos dat je ze niet hoort aankomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een onzin!

een uil zal vooral muizen en kikkers en de kans dat 'ie weerkomt is klein. wel oppassen met kleine katjes. maar grote eten zelf ook muizen. meer concurenten dan vijanden lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing