Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zorg ik er voor dat de lades wat minder klemmen?

Ik heb een handgemaakt houten ladenkastje zonder railsysteem voor de lades. Op dit moment is het wat vochtiger in huis en klemmen de lades verschrikkelijk, tenminste twee willen er helemaal niet meer open. Wat kan ik op dit moment doen zodat ze weer open gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
8.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ten eerste de kantjes van de lade zelf iets afschuinen met een schaaf. Dit noemen ze ook wel "kantje breken"

Hierdoor krijg je al iets meer ruimte.
Daarnaast zou je kunnen kijken in hoeverre het kastje demontabel is.
Eventueel delen uit elkaar helen en weer monteren met op de juiste plekken een stukje dubbelgevouwen papier ertussen. Dit kun je zo doen dat dit onzichtbaar is. Vervolgens op die plekken waar het papier tussen zit niet TE strak vastdraaien.
Hierdoor creeer je iets meer ruimte voor de lade.

En eventueel smeren met parafine.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kunt de geleiders inwrijven met kaarsvet.

Toegevoegd na 13 minuten:
o ja, hij ging helemaal niet open!
Misschien helpt het om thuis de verwarming een dagje een paar graden hoger te zetten...
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ze kan nu toch niet bij de geleiders? Want de laatjes gaan helemaal niet open...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, wel handig voor als ik ze ooit open krijg :)
bamibal
14 jaar geleden
Da's waar ja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nu de lades die nog wél open gingen ingewreven met een waxinelichtje, het verschil is fantastisch! Nu nog die dichte lades open zien te krijgen, maar ik denk dat ik inderdaad eerst een paar dagen moet stoken. Hygrometer staat trouwens op 64%, dat valt eigenlijk nog wel mee.
Je kunt de geleiders inwrijven met was, talkpoeder of kaarsvet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet er een ventilatorkacheltje in, of een föhn, zodat het hout droogt. Daarna geleiders èn lades insmeren met bijv. meubelolie, lijnzaadolie of iets anders. Er zijn vetsoorten genoeg die je kunt gebruiken. Boter werkt ook goed.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Je kunt behalve de kaarsvet truc, ook proberen iets van de laden of te halen, dan ben je in 1 keer van de ellende verlost.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Invetten met kaarsvet of echte bijenwas kan soms goed helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding