Wat kunnen we doen bij een buurman met een sterk vervuilde huurwoning?
De buurman naast mij , heeft zijn huurwoning ernstig vervuild , zowel de GGD , Gemeente , Politie en de verhuurder doen er niets aan , er is erg veel vocht en schimmel , waar ik panisch voor ben , en de angst is voor ongedierte , waar de overige buren angstig voor is , de buurman is wel inteligent , maar ook enrstig eigenwijs , ook in zijn voor en achtertuin staat het onkruid , gras meters hoog , ook daar wordt niets aan gedaan , er is een achterpad waar we heel vaak niet doorheen kunnen , de buurvrouw op leeftijd met haar fiets en ik met de scootmobiel , een andere uitweg is er niet , de buurman heeft een eigen zaak en werkt alle dagen van de week , mijn vraag wat kunnen we nog meer doen.
A. De daadwerkelijke overlast, voor zover die ernstig en onrechtmatig is.
B. Alles wat u niet aanstaat, maar wettelijk gewoon is toegestaan. Hieronder vallen o.a. uw angst voor schimmels, ongedierte en teken. Als u gaat klagen over zaken die vallen onder punt B, heeft u grote kans dat de klachten niet serieus worden genomen. Is er sprake van klachten die vallen onder punt A, dan kunt u daar natuurlijk wel degelijk klachten over indienen. Doe dat alleen over zaken die daadwerkelijk aan de orde zijn (dus niet waar u bang voor bent dat eventueel zou kunnen gebeuren) en alleen over ernstige hinder. Overhangend gras lijkt mij eerder een vorm van lichte hinder en dat heeft u te dulden van uw buur. Als het gras over de tegels hangt kun je daar gewoon nog langs, desnoods over het hangende gras heen rijden.
Ik denk dat u zich drukker maakt om teken en andere beestjes dan nodig is. Gelukkig leven we in Nederland in een vrij land. Hoewel er allerlei regeltjes zijn, waar ook de buurman zich aan moet houden, is het niet zo dat we een ander precies kunnen voorschrijven hoe hij zou moeten leven, hoe vaak hij zijn aanrecht moet schoonmaken en zijn gras moet maaien. Probeer zelf ook te genieten van de vrijheid die we hebben in Nederland, in plaats van u druk te maken over het leven van de buurman. Er is al genoeg gedoe in de wereld.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.