Waar komen al die vliegen toch vandaan en waarom zitten ze er eigenlijk?
Op een bovenkamer aan de Noord-Oostzijde van mijn woning zitten vanaf het vroege najaar tot in het voorjaar vele vliegen op de ramen en raamkozijnen.
Ik heb geen idee waar ze vandaan komen. Alle plekken rondom het raam heb ik afgezocht, maar nergens gaatjes, kieren of openingen waar doorheen ze naar binnen kunnen komen. Er liggen ook geen organische resten van bv dode diertjes zoals andere insecten, slakken etc., het is schoon op de kamer, er wordt gelucht, het stinkt er niet. Toen ik in het huis kwam te wonen zaten die vliegen er ook al in een lege kamer dus. Er lagen vele tientallen dode vliegen en er zaten een paar levende vliegen op de ruiten die zeer traag waren omdat ze er de hele winter al hadden gezeten. Die vliegen heb ik allemaal verwijderd en alles gereinigd voordat de kamer ingericht werd.
Ramen tegen elkaar open zetten heeft geen effect. Ik wil geen gif of vliegenstrips gebruiken, dus vang ik ze eens in de zoveel tijd met een potje en een kartonnetje en laat ze buiten vrij. Maar om dat nou steeds elke keer weer te moeten doen is knap vervelend. Mooier zou zijn als ik de oorzaak zou kunnen achterhalen. Meestal zijn alle liegen volwassen, maar aoma zie ik ook hele jonge kleine exemplaren en al wat grotere.
Verder kan ik je alleen maar aanraden om ze echt te lijf te gaan met vliegen gif. Met de hand vangen en vrij te laten duurt te lang en geeft ze alleen maar de kans om meer eitjes te leggen. Je kan ook alleen maar de vliegen vangen die je ziet. Gif pakt alles.
( er Zijn er toch genoeg ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.