Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een Springmatras op een verstelbare lattenbodem ?

Ik las ergens op een website dat het niet mag mits het 28 latten heeft, maar waarom niet ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De kwestie zelf is niet nieuw, en op Fok! vond ik een plausibele uitleg van zo’n af te raden matras-latrelatie:
“De ruimte tussen de latten is zo groot dat je de veren tussen de latten door kunt drukken. Je steunt dan maar op de helft van de veren, of anders worden ze half belast. Je moet eigenlijk een doorsnede van de matras kunnen zien (hebben ze vaak wel in de winkel, maar ik weet niet of [groot Zweeds woonwarenhuis] dat ook heeft) om te zien in hoeverre zo'n veer schade aan de tijk zal aanrichten of zelf vervormd wordt, en daardoor zijn vering verliest.
Je kunt wel een bodem nemen waarvan de latten dicht bij elkaar liggen. Bestaat een ouwerwetse spiraalbodem nog? Board met gaatjes (voor de beluchting) kan ook. En een boxspring kan ook. Ik zou echt niet deze lattenbodem nemen, maar misschien heeft iemand anders er echt ervaring mee.”
http://forum.fok.nl/topic/1257459

Kijk, een binnenveringsmatras is een pakket van allemaal kleine onafhankelijke spiraalveren in verticale kokertjes.
Als nu steeds één rij veertjes op een lat rust, en dan een rij die ondersteuning mist, en dan weer een rij wél ondersteund wordt, dan ligt de slaper dus met het grootste deel van zijn gewicht op hetzelfde aantal richels als dat er latten zijn. De helft van de veren doet dan niets.
En er gaan ook hele rijen veertjes ergens op de rand van een lat rusten: die lat wordt dan scheefgedrukt, kortom: een binnenveringsmatras heeft een goede stabiele ondergrond nodig. Anders drukken de veren aan de onderkant de omhullende tijk uit elkaar.

“Latten” kán soms best een bevredigende nachtrust opleveren, maar latten kunnen dat niet onder elke matras!
Neem dat maar aan van slaappreventje!

Toegevoegd na 15 minuten:
O, en een *verstelbare* lattenbodem maakt het nog een stuk moeilijker. Je kunt je misschien wel voorstellen dat zo'n samenstel van rechtopstaande veren in verticale zakjes van huis uit al helemaal niet erg geschikt is om in een knik gevouwen te worden. Ik zie die veer-zakjes al elkaar de vernieling in drukken.
Dus behoudens een speciale uitvoering van zo'n matras lijkt me dat normaal niet te kunnen.
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing