Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn kalender weer in model krijgen?

Ik heb een best oude verjaardagskalender waar ik erg aan ben gehecht, maar omdat het papier is en oud, is hij helemaal krom gaan staan. (Hij bobbelt helemaal, kan niet meer recht hangen) Zijn er ook manieren om hem weer in model te krijgen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Interieur
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Misschien eens even met een niet te warm strijkijzer even strijken.
Dan wegleggen met een paar zware boeken erop,op een vlakke ondergrond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Even een paar nachtjes onder je matras leggen
Of de strijkbout er op zetten (leg er wel een doek over en doe het blaadje voor blaadje).
Hem (laten) plastificeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tegenwoordig kost een lamineerapparaat niet veel. Je hebt al een goede bij de Hema bijv. Ze verkopen hier ook de lamineerfolie. Je moet de kalender dan wel uit elkaar halen en elke bladzijde in een foliehoes leggen, deze nu geplastificeerde bladzij laat je door het warme lamineerapparaat glijden en hij is nu niet meer stuk te krijgen. Kreukelt niet meer en gaat weer jaren mee.
De bladzijdes weer als kalender op elkaar leggen en met de perforator bovenin 2 gaatjes maken. Hier weer een mooi koordje door en je kunt hem zo weer ophangen. De mijne gaat tot A4 formaat, als je kalender groter is moet je er even op letten dat hij ook groter formaat aankan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je hebt nu dus mooie gladde geplastificeerde bladzijdes aan beide kanten. Zo kun je alles sealen, ik heb zo nog leuke eerste tekeningen van mijn zoon, moederdagwensjes en leuke stofpatronen, passend bij mijn tafelkleed als placemats gemaakt. Belangrijke papieren blijven zo ook gaaf en makkelijk te bewaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In eerste instantie dacht ik: 'wie raakt er nu gehecht aan een verjaardagskalender?'. Maar misschien staan er wel tekeningen van je kinderen van vroeger op of plaatjes die erg veel voor je betekenen.
Mijn idee is om de boel mee te nemen naar een goeie kopieerwinkel en daar op dik karton te laten kopiëren. Zo heb je weer een helemaal nieuwe kalender, die er het zelfde uitziet als je oude (maar dan zonder kreukels natuurlijk) en je hoeft niet eens alle verjaardagen over te schrijven, want die kopieer je mee.

Succes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is het bobbelig zijn nu niet net een deel van het gehecht zijn? Zo is die kalender nu eenmaal! Zo erg kan het toch niet zijn? Het is deel van de charme. En anders zou ik zeggen: lijst het in, dus koop een passende lijst en plaats het er in. Misschien is het lastig dat je soms het lijstje moet openen voor de andere kant, maar misschien kan je met glas van 2 identieke lijstjes de voor en achter zichtbaar laten zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met een vochtige theedoek (bijna droog dus) strijken dus je legt de kalender op de strijkplank en daar over de theedoek en dan strijken, wanneer de kalender weer helemaal droog is plastificeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing