Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een gaatje in een porceleinen of steenwerk bord boren?

Ik heb een aantal sierborden geërfd en wil deze graag ophangen. Alleen weet ik niet hoe. Eén mogelijkheid is om er een gaatje in te boren, maar bij mijn eerste probeersels (op borden uit de kringloopwinkel) versplinderden deze. Zowel bij porseleinen borden als bij 'steengoed" borden (dus van gebakken en geglazuurde klei). In tegels boren kan ik bv. met een kleine steenboor, maar bij borden lukt dat helemaal niet.
Iemand een idee? (andere ophangsystemen zijn ook welkom.Nu is er een staander bij om borden op de kast te kunnen zetten maar daar heb ik onvoldoende ruimte voor...en ophangen is gewoon leuker in mn huis...)

13 jaar geleden
in: Interieur
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er bestaan ophangsystemen voor borden. Een soort metalen rooster aan de achterkant, met een paar haakjes om het bord vast te houden.

Zonde van eventueel boren in de borden.

Toegevoegd na 53 seconden:
Hier zie je ze: http://www.lijstenmakerij-lijstenmaker.nl/bordenhanger-groot-36-45cm-p-3016.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Boren in porselein of ander gesinterd materiaal is zo goed als onmogelijk. Dit spul is namelijk heel erg bros.

Het systeem dat hiervoor wordt gebruikt zijn plakkertjes met haakjes eraan. Deze kun je op de bordjes plakken en dan aan een haakje hangen.

Je kunt ook twee spijkers naar elkaar in de muur slaan, en hierop een bordje zetten.

Toegevoegd na 2 minuten:
De naam hiervoor is tegelhanger. Zie afbeelding.

Toegevoegd na 11 minuten:
Edit: Je zou het als het onderste plaatje kunnen ophangen.

Zorg dat de spijkers diep genoeg in de muur zitten en dik genoeg zijn. Als je zo zoals op het plaats omhoog laat steken zullen ze er ook minder snel uit vallen. Als je het goed doet vallen ze nooit. Mocht je het zelf niet aandurven, vraag een bekende die een beetje technisch is om je te helpen. Dit "soort" mensen kunnen vaak wel schatten of het sterk genoeg is of niet.

Moet lukken zo.

Toegevoegd na 15 minuten:
Edit: Sorry, hij blijkt .bmp niet te pakken. Nu de afbeeldingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien je vraag: Hoe kan je in porcelein of steenwerk boren: Hier moet je speciale holle zogenaamde gebruiken, op een zeer laag toerental.

Uiteraard zijn de suggesties eerder gedaan om plakkertjes of bordenhouders te gebruiken zeer nuttig; Dat is de betere manier om [oude] borden op te hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je in dergelijk materiaal een gaatje boren kan je het best even langs de tandarts gaan.

Een boortje van hem dat gebruikt wordt in de langzame boor zijn uitermate geschikt om in dergelijk materiaal te boren.

Gebruik een Dremel met flexibele as om het beste resultaat te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb bordophangers gekocht bij De Marskramer
(huishoudelijke artikelen.

Zoiets als dit:

bordhanger 16-25cm belastbaarheid 1kg
[807.025]
Met deze hanger kunt u een bord aan de muur hangen zolang deze niet zwaarder weegt dan 1 kilogram met afmetingen tussen 16 en 25cm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing