Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werd er in Nederland vroeger ook gebruik gemaakt van separate kranen voor warm en koud, of is dat een typisch Engels verschijnsel?

Mijn vriendin irriteerde zich mateloos aan deze kranen tijdens een bezoek aan Engeland en ik moest toegeven nooit dit systeem in Nederland gezien te hebben. Is dit ooit in Nederland geweest en hebben we dit snel vervangen of hebben wij dit systeem overgeslagen?

(Ik ken natuurlijk wel een enkele koudwaterkraan.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ook deze wastafels werden tot de zeventiger jaren geplaatst in woningen in Nederland.

Dat tot die tijd gescheiden warm en koud verplicht was had te maken met de warmwater apparatuur.

De geisers die voor die tijd gebruikt werden waren van een dergelijk formaat dat de doorstroom van de geiser behoorlijk laag lag om voldoende heet water te krijgen, ook hadden die geisers nog geen doorstroombeveiliging, dat maakte dat door het enorme drukverschil het koude water de uitstroom van de geiser tegen hield en de mogelijkheid bestond dat de geiser explodeerde.

In de jaren zeventig is de overheid er vanuit gegaan dat al die oude geisers vervangen waren en gaf de goedkeuring om in alle huizen (nieuwbouw) een mengkraan toe te staan, Nederland heeft toen in rap tempo bijna al die oude wastafels vervangen door moderne wastafels met een (luxe)mengkraan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jazeker kennen/kenden wij dit systeem ook in Nederland. Voordat de mengkraan werd ontwikkeld, was dit een heel normaal verschijnsel. Er was op dat moment geen betere oplossing.
13 jaar geleden
Ja, dit hadden wij ook.
Pas na de oorlog kwamen mengkranen op de markt.

De eerste badkranen waren nog geen mengkranen, hadden één kraan voor warm en één voor koud water.

En ik herinner mij nog wel die wasbakken die jij op je plaatje hebt.
Wat een luxe was dat: een warmwaterkraan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel aangezien ik ook 2 van zulke wasbakken hier in de boerderij heb:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor mijn wastafels op de slaapkamers zijn nog steeds zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing