Waarom gaan mijn halogeen staanlampen kapot?
Van twee verschillende vrienden kreeg ik hun oude staanlampen met (langwerpige) halogeenlampen.
De eerste ging na enkele weken stuk en ook vervanging van de halogeenlamp door identieke nieuwe langwerpige halogeenlampen kreeg de staanlamp niet meer aan de praat.
Een andere vriend gaf me vervolgens zijn werkende halogeen staanlamp, maar ook deze begaf het bij mij na enkele weken. En ook nu weer bracht een nieuwgekocht langwerpig halogeenlampje de staanlamp NIET meer tot leven.
Achtergrond-info:
1) Het betreft beide staanlampen met langwerpige halogeenlampen en een (ingebouwde) dimmer in de kabel.
2) Mijn huis is een huurhuis met bedenkelijke elektriciteitsbedrading (ik vermoed dat de kabels niet geaard zijn en de bedrading mogelijk te dun), al hang ik niet gek veel apparaten op het net. Maar de huisbaas verzekerde me met ZIJN electricien erbij dat de elektriciteit volgens de norm in orde zou zijn.
3) Mijn derde staanlamp met vier gewone gloeilampjes en zonder dimmer, geeft ook -naar mijn gevoel veel te vaak- kapotte lampen, maar bij vervanging (door spaarlampjes) werkt de staanlamp weer normaal.
Wat is er aan de hand met mijn halogeen staanlampen? Zijn deze nog herstelbaar ?
En zo ja, hoe of waar kan ik ze herstellen en is dat duur?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.