Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hypotheek in box 3 - waar vind ik informatie?

Ik heb een nieuwe hypotheek afgesloten. De rente is erg laag, en de rente-aftrek is ook nog eens heel beperkt. Daarom wil ik onderzoeken of ik mijn hypotheek in Box 3 kan opvoeren, in plaats van inBox 1 zoals de rest van Nederland dat doet.

Waar vind ik daar goede informatie over?

Ik wil graag weten
- of dit kan en mag
- wat de consequenties zijn
- hoe ik dat moet regelen

.

Extra informatie:
- De hypotheek is in 2022 nieuw afgesloten.
- Maar als voortzetting op een oude hypotheek.
- Ik val dus onder de oude hypotheekregels.
- Een deel van de hypotheek is aflossingsvrij.
- Ik betaal vermogensrendementsheffing.
- Rente: 1,29% op het aflossingsvrije deel, tien jaar vast.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Je hebt kennelijk een hypotheek die onder het overgangsrecht valt, een zogeheten bestaande eigenwoningschuld. Die is praktisch gesproken niet naar box 3 te krijgen. Of je moet -niet realistisch- 'm aflossen met beschikbare eigen middelen en een heel kalenderjaar daarna geen eigenwoningschuld aangaan voor het bedrag van die bestaande eigenwoningschuld. Daarna is het oud recht "verdwenen".

Als je vervolgens een nieuwe lening aangaat voor de eigen woning die niet voldoet aan de huidige voorwaarden, dan komt hij in box 3. Bijvoorbeeld: je gaat een aflossingsvrije lening aan voor de eigen woning (die voldoet niet aan de voorwaarden van annuitaire aflossing en komt dus in box 3). Of je gaat wel een annuitaire lening aan voor de eigen woning maar voor 30 jaar. Die gaat ook naar box 3 want dan is er geen rekening gehouden met de reeds verstreken jaren dat recht bestond op renteaftrek. Of je stopt met het betalen van rente en aflossing. Dan gaat de lening (ik laat alle regels hieromtrent achterwege) op zeker moment ook naar box 3, als de bank al niet eerder gebruik heeft gemaakt van haar mogelijkheid je huis te verkopen ("recht van hypotheek").

Degenen die met ingang van 01-01-2013 voor het eerst zijn gaan lenen voor de eigen woning, hebben het dus veel gemakkelijker om die lening in box 3 te krijgen. "Gewoon" een lening kiezen die niet aan de voorwaarden voldoet van een eigenwoningschuld.

Een en ander heeft te maken met de rangorderegeling in de Wet inkomstenbelasting 2001. Als een lening voldoet aan de voorwaarden van een eigenwoningschuld (in essentie: contractueel minstens annuitair moeten aflossen in maximaal 360 maanden waarbij ook daadwerkelijk wordt afgelost) dan valt er niets te kiezen: box 1. Wordt niet aan alle voorwaarden voldaan, dan is het "dus" geen eigenwoningschuld (waardoor de rente dus niet aftrekbaar is) en komt de lening in box 3.
Om het niet mooier te maken dan het is: als de lening geen eigenwoningschuld is, zijn ook de financieringskosten om die lening te verkrijgen niet aftrekbaar. Denk aan de kosten van de hypotheekadviseur en alle notariele kosten die samen hangen met de hypotheekakte.
Toegevoegd op 10 december 2022 15:53: tekst
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing