Wat voor invloed heeft de staat van de badkamer voor taxatie van een woning?
Momenteel willen wij kijken naar het oversluiten van onze hypotheek om zo de overwaarde vrij te krijgen. Nu is het zo dat wij deels dit willen investeren en deels de woning verder af willen maken. Onze badkamer is wegens een beunhaas 2 jaar geleden in zeer slecht staat afgeleverd en met de noorderzon vertrokken. Wij willen de badkamer ook meteen aanpakken met het geld van de overwaarde. Onze woning heeft nu een hypotheek van rond de 285.000 euro en is nu rond de 500.000 euro waard. Om deze waarde te incasseren moeten wij onze woning dus laten taxeren. Ik vraag mij dus af of het misschien slim is de verbouwing voor taxatie te laten doen. Als het misschien een paar duizend euro scheelt op het totaal dan wacht ik liever af.
Hopelijk weet iemand een antwoord
Even een makelaar laten komen kost je rond de 500 euro. Ik snap dat de VS het hier stelt ipv meteen een makelaar te laten komen...
Hebt u een verbouwingslening voor uw eigen woning en bent u nog niet begonnen met de werkzaamheden? Dan geeft u het deel van de hypotheek of lening dat hoger is dan de eigenwoningreserve aan als eigenwoningschuld (box 1: werk en woning). Dit mag tot 6 maanden nadat u de lening hebt afgesloten. Zijn die 6 maanden voorbij en hebt u het geld nog niet gebruikt voor het onderhoud of de verbouwing? Dan geeft u het geleende bedrag aan als schuld in box 3 (sparen en beleggen). Voorbeeld U hebt een eigenwoningreserve van € 30.000. U gaat uw woning verbouwen en sluit hiervoor een verbouwingslening af van € 50.000. U mag nu een bedrag van € 20.000 optellen bij uw eigenwoningschuld. Over dit bedrag mag u de betaalde rente en kosten aftrekken. Het overige bedrag van € 30.000 geeft u aan als schuld in box 3 (sparen en beleggen). De rente en kosten over deze € 30.000 van de lening mag u niet aftrekken.". Zie ook site BD.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.