Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik krijg van mijn hypotheek adviseur maar steeds geen gespecificeerde nota, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik die toch krijg?

Mijn man en ik hebben in november via Hypotheekvisie een hypotheek afgesloten bij ASR.

De kosten hiervoor zijn door hypotheek visie berekend op €5000 wat ik heel erg veel geld vind. Ik probeer al sinds november een gespecificeerde nota bij die kerel te krijgen, hij zegt steeds dat hij hem stuurt, maar doet dat vervolgens niet.

Ik weet wel waarom niet, want hij heeft hem gewoon niet. In het begin heeft hij wel eens gezegd dat hij niet elk telefoontje of elk mailtje dat hij stuurt direct in rekening brengt zodat we niet te veel betalen. Maar ik denk dat hij gewoon bedacht heeft "Hmmm €5000 vind ik een mooi bedrag, die twee sukkels (mijn man en ik dus) snappen er toch niets van, dus heb ik een mooie zak met geld."

Dan zegt hij dat hij de nota gaat sturen in de hoop dat we ophouden met zeiken. Verder heeft hij de kosten van de hypotheek mee gefinancierd in de hypotheek zelf, wat kennelijk helemaal niet mag. Dat wisten wij op dat moment niet, maar nu wel.

Wat zijn daarvan de gevolgen voor ons? Dat ASR op een dag zegt "he! Jullie moeten dat nu direct terug betalen."

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zowel de eenmalig aftrekbare als de niet-aftrekbare eenmalige kosten kunt u meefinancieren in uw hypotheek of lening. De rente hierover is dan aftrekbaar. Alle kosten die daadwerkelijk betrekking hebben op de hypotheekverstrekking mag je in aftrek brengen tot maximaal € 3.630 per belastingplichtige. Heb je een fiscaal partner, dan mag je de maximale advieskosten van € 3.630 verdubbelen.

De kosten die gemaakt worden voor advies voor een hypotheek zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Als je ook geadviseerd wordt over bijvoorbeeld pensioen of lijfrente in hetzelfde gesprek, dan zijn deze kosten niet aftrekbaar. In deze situatie is een specificatie van de nota vereist. Alleen de advieskosten m.b.t. de hypothecaire lening zijn dus aftrekbaar. Dat de kosten zijn meegefinancierd is dus mogelijk. Maar als de hypotheek al is afgesloten inclusief financieringskosten bent u wellicht te laten hiertegen te reclameren.

€ 5000 is trouwens wel schrikbarend hoog voor (een volledig) hypothecair advies. Zeker nu documenten steeds vaker elektronisch kunnen of moeten worden aangeleverd. Een kennis van mij 'zit' in hypotheekadvies. Het bedrijf (met hoge beoordeling) rekent nog niet 1/3 van het door u te betalen bedrag. Zie bron 2 met informatie wat een volledig hypothecair advies en afhandeling in de laatste twee jaren mag kosten.

U kunt de financieel adviseur een termijn stellen waarbinnen hij / zij uw vraag of uw klacht afhandelt. Als u bij de organisatie geen gehoor krijgt kunt u terecht bij het Kifid. Zie bron 3.

Toegevoegd na 9 minuten:
In de reactie van compromis is te lezen hoe de bezwaarprocedure bij hypotheekvisie verloopt. Als u niet tot een vergelijk komt en u het niet eens bent met het (schriftelijk) antwoord op uw vragen of bezwaar, dan pas kunt u uw klacht voorleggen aan Kifid.
fisbel
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing