Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een tweede huis financieren?

Huidige situatie: een koophuis met hypotheek alleen op mijn naam. Nu ben ik getrouwd (hogere gezamenlijke inkomen) en we willen een andere huis kopen om daar te gaan wonen. Huidig huis willen we graag verhuren. De bank gaat niet akkoord met permanent verhuur (alleen tijdelijk, onder leegstand wet). Ik vroeg me af wat voor mogelijkheden zijn om een huis verhuren en een andere kopen? Ik weet dat je kunt voor oude huis een of meerdere hypotheken aansluiten en op deze manier toch verhuren, en huidige hypotheek meenemen naar een nieuwe woning. Weet iemand hier meer van?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een bank zal bijna altijd 'nee' zeggen als je vraagt of je de woning mag onderverhuren. Dat heeft te maken met het feit dat het huis bij gedwongen verkoop als jij je hypotheek niet meer kan opbrengen minder opbrengt met huurders erin (en die kan de bank er niet zomaar uitschoppen, ook niet als jij failliet gaat).

Je kunt natuurlijk prima twee huizen kopen, gewoon met twee afzonderlijke hypotheken. Er zijn vele met jou die ergens een tweede (vakantie)huis hebben staan.

Wat het probleem vaak is: je hebt alleen recht op hypotheekrente aftrek voor het huis dat je hoofd verblijfplaats is. Als jullie dus een tweede huis erbij kopen, met tweede hypotheek, en daar gaan wonen, krijg je voor je oude huis niet meer de hypotheekrente aftrek.

Daardoor gaan de kosten behoorlijk in de papieren lopen. Als je getrouwd bent, maar ook als je niet getrouwd bent maar wel op hetzelfde adres samenwoont, of fiscaal partner bent kun je niet het ene huis op de een z`n naam zetten, en het andere huis op de anders naam.

Zelfs als je een tweede huis zou huren, en dat zou je hoofdverblijf worden zou je formeel geen recht meer op hypotheekrente aftrek hebben. (even aangenomen dat je zoals elke Nederlander Roomser dan de paus bent en netjes vertelt dat je koophuis niet meer je hoofdverblijf is).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing