Kunnen financiële instellingen via derden, anders dan de werkgever, achterhalen per wanneer het dienstverband is aangevangen?
Beste allen,
Ik zit met het volgende.
Reeds zes maanden werk ik bij een bedrijf in dienstverband. Echter had mijn werkgever door uiteenlopende redenen zijn administratie niet helemaal op orde. Hierdoor heeft hij mij pas sinds vorige maand bij het UWV aangemeld. Ik ben hier zeer ontdaan door geweest.
Nu willen mijn man en ik een huis kopen. Voor de hypotheekaanvraag dien ik mijn arbeidsovereenkomst en intentieverklaring te overleggen. In mijn arbeidsovereenkomst staat dat ik reeds zes maanden in loondienst ben. Maar volgens de gegevens van UWV en de belastingdienst zal dit waarschijnlijk niet zo zijn. Mijn werkgever doet hier heel erg laconiek over en zegt dat het allemaal wel goed komt en ik niet de dupe van zijn wanbeleid zal worden. Ik twijfel om dit hele verhaal bij de hypotheekaanvraag te vermelden.
Wat is wijsheid in deze? Kan de hypotheekbank bij de belastingdienst en/of UWV zien per wanneer ik ben aangemeld of gaan zij uit van de datum van het arbeidscontract en mededeling werkgever?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.