Mijn partner verlaat mij tijdens de bouw, wat doet men best met ons hypotheek?
Beste,
Ik zit namelijk met een extreem probleem waar zelfs mijn notaris me niet mee kon helpen.
De situatie is als volgt:
Mijn partner en ik die wettelijk samenwonend zijn een huis aan het bouwen. Daarvoor hebben we een hypothecaire lening afgesloten ter waarde van €320k (grond + nieuwbouw SOD)
Omwille van de strengere energienormen en andere zaken zijn de plannen van de woning gewijzigd en dient er een extra van €50k geleend te worden van de bank, daarvoor kregen we een belofte van de bank.
Nu beslist mijn partner me om te verlaten, ze heeft al een jaar lang een relatie met iemand anders waar ik niet van wist.
De notaris raadt aan dat we het huis afmaken (is nu niet veel waard) en dat iemand van ons het huis koopt.
Hoe kan ik dit probleem met zo weinig mogelijk schade oplossen?
Het lijkt erop dat ik nu nog serieuzer in de problemen zit.
Overname vd lening lijkt me onmogelijk.
- De venale waarde van de woning na werken wordt geschat op €415k
- De volledige lening komt op mij te staan,
- er moet 2.5% van 1/2e van de totale waarde van de woning betaald worden aan de notaris (+- €6k)
- er moet nog eens 21% btw betaald worden op de helft van de waarde van de woning voor als ik het me niet vergis zou dit zo'n €43k zijn.
- moet de helft van het verschil tussen leenbedrag en waarde van de woning aan de partner betaald worden. (415k-370k)/2= €22k
- Helft van de woonbonus verdwijnt
- Lening herzien (langer aflostermijn)
...
Wat moet ik doen???
de lening wordt dan een schuld. Begrijp ik dit goed?
Wat betekent dit dan voor de overnemer?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.