Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar vind ik de gegevens voor het berekenen van de compensatie woekerpolis?

Zwitserleven heeft me gemeld dat ik geen compensatie voor mijn woekerpolis krijg. Tot mijn verbazing sturen ze geen berekening mee zodat ik niet kan controleren of dat juist is. Ik wil de berekening dus zelf doen, zo moeilijk is die niet als je maar de juiste gegevens hebt. Kostenpercentages en rendementen zijn bekend. In de overeenkomst m.b.t. compensatie wordt verwezen naar een bijlage voor de berekening van de ORV premie. Deze bijlage is echter nergens te vinden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De premie ORV (overlijdensrisicoverzekering) gaat over het tekort tussen de te ontvangen uitkering bij overlijden min de waarde van de belegde stortingen. Ook de kosten en provisie van de verzekeringsmaatschappij (Zwitserleven is SNS!) gaan van de storting af.
Dus storting min kosten provisie min premie ORV is datgene dat overblijft voor belegging. Over ORV is bekend dat de afgelopen jaren deze premie steeds lager kon zijn dan indertijd werd aangeboden en afgesproken. De mensen leven immers langer.
Als de kosten en provisie staan ter dekking van kosten maatschappij dan moet de maatschappij m.i. niet nog eens winst proberen te maken op de ORV premie.
Als het goed is heb je die ORV tarieven gehad bij het afsluiten, maar als je die niet meer hebt dan lijkt het me een kleine moeite om alsnog de toenmalige (en hopelijk nu lagere) premie op te vragen.
Let op. De premie ORV is afhankelijk van de leeftijd. Hoe ouder de verzekerde is des te hoger is de premie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing