Staat er ergens in de wet (oid) hoe het zit met hypotheeklast betaling als het gaat om de scheiding?
(Juridisch loket is druk en ben benieuwd of iemand hier mij kan helpen)
Het zit zo, mijn vriend heeft een koophuis met zijn ex, ze zijn gescheiden. In het convenant staat heel mooi dat het huis 50/50 is (staat ook in het kadaster) en de restschuld of winst ook 50/50 is.
Nu lijkt het mij logisch dat je dan ook de hypotheek kosten 50/50 doet, maar dat staat niet in het contract.
Nu doet zijn ex dus moeilijk door te dreigen om minder te betalen voor de hypotheek.
Wat kunnen we beginnen, staat het ergens anders (bijv. de wet) vast en wat gebeurt er als de kosten van de gezamelijke rekening (hypotheek ed) niet voldoende betaald worden?
Erg bedankt!
Hopelijk kun je er iets mee.
Met de wet erbuiten gelaten, als ze het huis verkopen is de kans groot dat ze nu beide met een rest schuld ( hypotheek waarde- opbrengst huis) komen te zitten. Daarom zou het niet handig zijn om te verkopen. Tja als jullie samen niet de hypotheek kunnen voldoen. Ja dan heb je een probleem.
Als er geen overwaarde in het huis zit en geen eigen geld, zou ik toch kijken of er een mogelijkheid is om de ex uit te kopen. Zij wil ook verder en dit is een blok aan haar been. Evt kostenloos eruit stappen kan ook een optie zijn voor een van jullie.
Je bereikt veel meer met overleg dan met gedreig met de wet.
Het uitgangspunt is dat ze beide weer een leven op kunnen bouwen.
Maar op de vraag of zij minder kan betalen aan de hypotheek. Dat is nee. Zij is voor de helft eigenaar. Gwl dat is dan niet voor haar rekening. Daar ben jij verantwoordelijk voor.
G/w/l enzo snap ik ook wel, ik heb het ook puur over de hypotheek
De wijze waarop de ex weigert om mee te betalen is niet netjes. Echter, betalen waar je zelf geen gebruik van maakt, maar je ex en zijn nieuwe partner zou ik zelf ook niet blij van worden... Als er lang genoeg niet voldoende aan de hypotheek betaald wordt, krijg je de bank aan de telefoon. Het is voornaam om dit te voorkomen! Kijk of je partner toch met zijn ex in gesprek kan, eventueel met een onafhankelijke bemiddelaar erbij? Bijvoorbeeld een scheidingsbemiddelaar / mediator.
Bedankt
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.