Is 17500 restschuld dat ik heb betaald op mijn verkochte woning aftrekbaar voor de inkomstenbelasting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Schuld is niet aftrekbaar van de belastingdienst.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb je wel heel breed geformuleerd. In sommige gevallen is een schuld wel aftrekbaar, maar alleen in box 3. Er geldt daarbij wel een drempel en de limiet dat box 3 nooit minder dan 0 kan worden. In bovenstaande geval is de restschuld betaald en klopt je antwoord...
ronron1212
12 jaar geleden
Dat is alleen maar voor vermogen. en dat levert niet veel op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ronron, m.b.t. je antwoord: m.i. is de belastingdienst in het geheel niet aftrekbaar.
Ik zou niet weten hoe. M.b.t. je reactie: Aftrekbaarheid voor het vermogen, dus in box 3, betekent 1,2 % belastingbesparing (30% van 4%. fictief rendement). Bij de huidige lage rente die de banken geven, kan dat best 40 tot 50% zijn van de ontvangen rente, wat je aan de fiscus kwijt bent.
ronron1212
12 jaar geleden
Klopt ook hajete ik zeg toch ook niet aftrekbaar
In me reactie ga ik alleen maar in over de vermogens positie en dat is minimaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danbegrijp ik je antwoord: "Schuld is niet aftrekbaar van de belastingdienst." niet.
fisbel
12 jaar geleden
Ronron: ingrid doet geen enkele uitspraak over haar vermogenspositie (spaargeld) Ze vraagt alleen of de restschuld aftrekbaar is. Jouw antwoord is dus een vooronderstelling. De goede antwoorden staan hieronder.
ronron1212
12 jaar geleden
O ik vertel in mijn antwoord alleen dat schuld niet aftrekbaar is ik weet niet wat jij daar lees fisbel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ronron, m.b.t. je reactie op de terechte opmerking van fisbel: Je zegt dat de schuld niet aftrekbaar is van de belastingdienst.
Dat is m.i. regelrechte onzin. M.i. is de belastingdienst in het geheel niet aftrekbaar. Ik zou niet weten hoe. De vraag van Ingrid is of de schuld aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting, dus van het belastbaar inkomen in de belastingaangifte.
ronron1212
12 jaar geleden
Belastingdienst is dat waar je betaald of terug haalt. De schuld is daar niet te halen of te verrekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom schrijf je dan dat men de schuld niet van de belastingdienst kan aftrekken?
Wie verzint het dat men iets in mindering zou kunnen brengen op de Belastingdienst?
Dan kun je toch beter zeggen dat de schuld geen aftrekpost kan zijn van het belastbaar (fiscaal) inkomen?
Verlies (of winst) op de verkoop van een woning is niet belast voor de inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat over de aftrekbaarheid van de aflosing van de restschuld na verkoop, niet over verlies of winst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees de vraag toch echt anders. Even ruw vertaald: ik heb 17.500 verlies geleden bij de verkoop van mijn huis. Mag ik dit van mijn loon aftrekken zodat ik minder belasting hoef te betalen? Daarom zeg ik stellig: nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen mag lezen en begrijpen wat hij wil, maar er staat niets over geleden verlies maar de vraag gaat over de betalingen i.v.m. de restschuld na verkoop huis.
De restschuld is in mindering te brengen op een eventueel bestaande overwaard. Hierdoor is het maximaal bedrag waarover renteaftrek mag worden toegepast hoger.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel dat geldt pas als er een ander huis zou worden gekocht.
M.a.w. er is van dit huis hoogstwaarschijnlijk geen overwaarde. Dus geen beperking van de dan fiscaal in aanmerking te nemen af te sluiten geldlening en de rente daarover.
De rente en kosten zijn aftrekbaar die u/uw fiscale partner hebben betaald IN VERBAND MET de geldleningen voor de aankoop, onderhoud en verbouwing van de eigen woning.
Dus ook de rente na verkoop, niet de aflossing.

Toegevoegd na 1 uur:
Volgens de Elseviers Belastingalmanak 2012 onder 9.3.3. zou betaalde rente geldlening na verkoop woning echter NIET aftrekbaar zijn.
De schuld komt niet in box 1 (werk en woning) maar in mindering op de bezittingen in box 3.