Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

klopt het dat een notaris de hypotheek actes maar 5 jaar bewaart? Hoe kan ik vervolgens aan mijn oudere gegevens komen?

Ik heb een nieuwe hypotheek bij dezelfde notaris en wilde een vergelijking maken, maar hij kon mij de gegevens van mijn allereerste hypotheek van 30 jaar geleden niet meer verstrekken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat klopt volgens mij niet nee. Ik heb onlangs een hypotheekacte van 28 jaar geleden opgevraagd. Geen enkel probleem.

Toegevoegd na 3 minuten:
Excuus: het was een hypotheekacte van 40 jaar geleden....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee: zie hieronder

Wat gebeurt er eigenlijk met mijn akte?”
Mensen vragen zich dit wel eens af als ze zien dat ze niet het door hen getekende stuk meekrijgen maar een niet door hen getekend stuk dat alleen door de notaris wordt getekend: het zogeheten “Afschrift”.

Wat gebeurt er dan eigenlijk uiteindelijk met die door partijen getekende akte?
Om die vraag te kunnen beantwoorden, moeten we een wat onderbelichte taak van de notaris onder de loep nemen: de bewaarplicht.

Bewaarplicht
Krachtens de op hem rustende beroepsverplichtingen, moet de notaris zijn akten onder zich houden en bewaren , waarop de nodige voorschriften van toepassing zijn

Op dit eenvoudige antwoord past een simpele tweede vraag: Hoe lang dan wel?
Alle ander antwoorden voorbijgaande, het enige juiste antwoord is:

Er is geen tijdsduur, de akte blijft voor eeuwig bewaart.

Met de eeuwigheid wordt bedoeld: de eerste 20 à 30 jaar op het notariskantoor, daarna 45 tot 55 jaar (testamenten 80 jaar) in de bewaarplaats van Justitie, toepasselijk genaamd: de “Justitiële Bewaarplaats” en daarna “VOOR ONBEPAALDE TIJD” in het archief van de provincie of bij een Stad als Amsterdam: het Gemeente-archief, compleet met archivaris en wat niet al.

Nu duurt de eeuwigheid wat lang, daarom moeten er speciale voorzorgsmaatregelen worden getroffen: er worden bijvoorbeeld hoge eisen gesteld aan het papier (niet in de gewone handel verkrijgbaar), de inkt, het hechtmateriaal ( geen metalen, lijm, clipjes, plastic en wat niet al) er zijn inmiddels speciaal door de Europese autoriteiten vastgestelde hechtmaterialen vastgesteld.

Ook aan de omgeving waar de akte wordt bewaard, worden speciale eisen gesteld. De akten dienen uiteraard in een schone en droge ruimte te worden bewaard. "

Zo zijn er veel voorschriften en eisen.

Deze voorschriften betekenen een aanscherping van de vroegere eisen en brengen ook het één en ander aan kosten met zich mee, als notaris kun je zo van de ene op de ander dag de vroeger gebruikte archiefdozen weggooien en honderden, zo niet duizenden, nieuwe dozen gaan bestellen.

U ziet, de kosten die u maakt bij de notaris worden goed besteed, er wordt van alles gedaan om uw levensloop, voor zover in akten vastgelegd, voor uw achter-, achter, achterkleinkinderen voor eeuwig te bewaren, geeft dat geen goed gevoel?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding