Kan ik samen met mijn vriend een huis kopen terwijl ik een DLK heb?
Mijn vriend en ik zijn nu zo’n 8 maanden samen. We hebben beide nog ons eigen huisje. Ik heb een huurwoning en hij heeft een koopwoning.
Het moet allemaal nog blijken, maar zoals het er nu naar uitziet, denken wij over een jaartje te gaan samenwonen. We willen dan graag samen een huis kopen.
Mijn vriend heeft een vaste baan met een brutojaarsalaris van € 43.000 en geen schulden verder. Ook ik heb een vaste baan, een brutojaarsalaris van € 27.000 en een doorlopend krediet van € 5.000. Die lening heb ik destijds afgesloten omdat ik een auto nodig had voor mijn werk… Uiteraard hoopte ik er op dat ik het doorlopend krediet z.s.m. weer af kon lossen, maar helaas lukte dit niet aangezien mijn vaste lasten veel te hoog zijn (ten tijde van het afsluiten van het DLK woonde ik samen met mijn vorige vriend en dus waren de vaste lasten voor mij toen veel lager dan in de situatie waar ik nu in zit. Nu lukt het mij net om rond te komen en de rente van het DLK te betalen. Aflossen zit er helaas dus niet in….) Nu vraag ik mij af of het ook mogelijk is om een hypotheek af te sluiten als 1 van beide een DLK heeft ter hoogte van € 5000? (heb geen negatieve BKR notering aangezien ik altijd keurig netjes de rente betaal)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.