Mag een hypotheekverstrekker renteopslag blijven vragen?
Toen ik mijn hypotheek afsloot, werd een renteopslag van 0,1% toegepast omdat het hypotheekbedrag hoger was dan de waarde van het huis.
Intussen is het huis in waarde gestegen. Het huis is nu meer waard dan het hypotheekbedrag.
Ik heb gebeld met de hypotheekverstrekker. Die vertelde me dat de renteopslag blijft staan tot het einde van de rentevaste periode, ongeacht de huidige waarde van de woning. Dit zou in het hypotheekcontract staan.
Heeft de hypotheekverstrekker gelijk, of zijn er wettelijke regels die zeggen dat de renteopslag niet meer mag worden toegepast?
De hyptheekgever ben je zelf.
Volgens mij draai jij de zaak om. een hypotheekgever is diegene die het geld verstrekt dus meestal de bank
de hypotheeknemer is diegene die het geld krijgt dus meestal de koper van een huis
Theek betekent pand of huis.
(Discotheek: platenpand / platenhuis) Een hypotheek is dus een onderpand. Dat maakt mijn *huis* tot de hypotheek. Het geld dat ik van de bank heb geleend om mijn huis te kunnen betalen, is een lening tegen een onderpand. Ik heb het geld gekregen op voorwaarde dat ik mijn huis in onderpand aan de bank gaf. Betaal ik de lening terug, dan zijn mijn verplichtingen aan de bank voldaan en behoud ik mijn huis. Kan ik de lening niet terugbetalen, dan mag de bank het onderpand (mijn huis dus) in eigendom nemen. De lening heet daarom geen hypotheek, maar een hypothecaire lening: een lening die wordt gedekt door een onderpand.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.