Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een oude septic tank een (financieel) risico?

In de vragenlijst bij een te koop staand huis wordt een in onbruik geraakte septic tank vermeld. Het huis is inmiddels op het gemeentelijk riool aangesloten.
Kan ik op termijn problemen krijgen met die oude tank ? Of loop ik andere risico's waar ik rekening mee moet houden?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Bij een oudere woning vind je meestal ook een septische put. Zo’n put kan na al die jaren in onbruik zijn geraakt. Wat je er juist mee moet doen, hangt af in welke gemeente en zoneringsplan je woont. Toch is het voordelig om zo’n septische tank te ledigen:

Verplicht: is je huidige, oude septische tank niet volgens de regels aangesloten en heb je geen andere afvoer van afvalwater? Dan kan je jouw septische put niet zomaar laten en moet je je woning aansluiten aan de riolering, al dan niet met een nieuwe septische put. In veel gevallen is het verplicht om een ongebruikte put te verwijderen of op te vullen.
Dichtslibben afvoer: een ongebruikte of slecht onderhouden septische put kan dichtslibben en beginnen te lekken. Dat kan leiden tot de verontreiniging van je omliggende grond. Door het dichtslibben van je afvoer verhoogt het risico op schade voor het milieu of mensen.
Gezondheidsrisico: geuroverlast en vochtproblemen door een verouderde septische put kunnen negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid van de omwonenden.
Schade: een oude septische put kan verbrokkelen en na een lange periode verder instorten. Zo krijg je een verzakking in de grond en dat kan gevaarlijk zijn voor de bewoners en de gebouwen in de buurt
2 dagen geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing