Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan ik informatie vinden over afgekochte erfpacht die verloopt, wat betekent dat concreet?

Op de grond van het appartementencomplex (4 appartementen) rust eeuwigdurende erfpacht. Over 10 jaar verloopt de termijn van 50 jaar die afgekocht is. Ik heb geen idee wat dit inhoud en waar ik informatie hierover kan vinden. Gaat dit om tientallen/honderden/duizenden euri per jaar?
Het betreft een appartement in Nijmegen

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Het bestuur van de Vereniging van Eigenaren moet hier ongetwijfeld meer van weten. Erfpacht is te vergelijken met huur, maar dan met extra juridische bescherming van de erfpachter. Ik begrijp dat 40 jaar geleden de vergoeding die aan de eigenaar c,q, verpachter is betaald voor 50 jaar in één keer is vooruit betaald. Zodra die termijn om is zul je weer opnieuw jaarlijks moeten betalen, of voor een aantal jaren vooruit afkopen. Ik ken de prijzen in Nijmegen niet, en weet ook niet wie de eigenaar is van die grond. Een particulier wil nog wel eens wat meer vragen dan bijvoorbeeld de gemeente. En ja, het kan om serieuze bedragen gaan.
Grove vuistregel: bekijk hoe groot het perceel is, vermenigvuldig het aantal vierkante meters met de gangbare grondprijs (zal daar misschien rond 500 Euro liggen) en neem daarvan 5% als jaarlijkse erfpachtcanon. Voor de 4 appartementen tezamen.
4 weken geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing