Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik installatie van een andere ketel weigeren?

Goedenavond allen,
Ik zit met een probleem.

Morgen komt er een installateur van de woningbouw mijn Vaillant ecotec classic combi ketel vervangen voor een Intergas HRE.
Er is niks mis met de ketel en ik heb er nooit over geklaagd.

Beide ketels zijn gelijkwaardig, allebei energielabel A op CV en warm water.
De huidige ketel is zelfs €300 duurder!
Ik vind het jammer, maar verder alles prima, ware het niet dat er daarna waarschijnlijk een huurverhoging ter gevolge van dit aankomt (denk ik, kan iemand dit bevestigen a.g.z. de ketel vervangen wordt maar er wordt niet echt iets verbeterd)
Daarbij is de toekomst van dit pand, sloop of renovatie nog niet eens duidelijk.
Verder zou de woningcorporatie graag willen dat de nieuwe ketel in de meterkast komt en niet meer in de keuken, ik mag dit echter zelf beslissen. kan dit er ook nog mee te maken hebben?

mijn vraag: Kan ik dit tegenhouden of weigeren?

(mijn ketel is zo nieuw dat ze in theorie, als die van de buren net zo goed is als mijne de ketels tussen ons zouden kunnen omwisselen en dan cashen ivm "öpknappen" van de woning)

Bij voorbaat dank voor alle hulp

Met vriendelijke groet,

René

LeonardN
een uur geleden
1. Weigeren nu lijkt me laat in het proces. Maar als jij de man niet binnen laat kan de verhuurder daar even weinig aan doen.
2. De verhuurder mag niet de prijs van een CV-installatie doorberekenen.
3. "Daarbij is de toekomst van dit pand, sloop of renovatie nog niet eens duidelijk." Als je gaat weigeren, en de verhuurder wil het toch, dan ga je in mijn ogen het geheel enkel duurder maken voor de verhuurder. Stel dat er een rechtszaak volgt en het moet toch gaan gebeuren, dan kom je dus toch met die kosten, plus de kosten voor het weigeren plus de kosten die de verhuurder maakt voor de rechtszaak etc. https://www.huurstunt.nl/veelgestelde-vragen/nieuwe-cv-ketel-huurwoning Geen extra kosten voor de huurder
Omdat de cv-ketel onderdeel is van de gehuurde woning, mag de verhuurder de kosten voor reparatie of vervanging niet doorberekenen aan jou. Dit wordt beschouwd als groot onderhoud. Eventuele kosten vallen onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder.
Ikhebgeenidee
een uur geleden
Meer info nodig. Ik neem aan dat er vanuit verhuurder brieven zijn gestuurd waarin wordt uitgelegd waarom de ketel wordt vervangen. En of dat tot huurverhoging leidt (als het gewoon onderhoud is, zal er geen huurverhoging zijn). Of kreeg je vandaag bericht dat ze morgen komen?
Hoe oud is de huidige ketel?
Je zegt dat je zelf mag beslissen op welke plaats de ketel komt en vraagt of dat ermee te maken kan hebben. Waarmee?
Wordt alleen bij jou de ketel vervangen of bij meerdere mensen in complex/huizenblok? Wat is de reden dat je niet met verhuurder hebt overlegt?
Nu nog weigeren, terwijl de monteur morgen komt, lijkt me niet erg wenselijk. Kan me voorstellen dat er dan kosten worden berekend.
Ambitionzazahg
57 minuten geleden
Dank beiden voor de reactie @Ikhebgeenidee Ik heb vrijdag telefonisch bericht gehad dat de ketel vervangen wordt. Ik heb géén brief gehad over onderhoud of vervangen van ketels. Als ik langer de tijd had gehad om er over na te denken was dit wel eerder bij me op gekomen. mijn huidige ketel is hooguit 5 jaar oud en er is bij buren geen sprake van vervangen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding