Dubbele bewoning, welke constructie?
Mijn ouders hebben een prachtige woonboerderij. Zij willen daar graag blijven wonen, maar willen dat ook toekomstbestendig doen. Een optie is nu dat mijn gezin bij hun in komt wonen. Dit zou dan dubbele bewoning worden. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben? Vooral rondom de kosten.
- Ik heb nog een broertje en een zusje. Zij willen allebei niet in dat huis wonen. Zij geven ook aan dat ze niet 'moeilijk' gaan doen (rondom erfrecht en kosten).
- Het hele huis zal verbouwd moeten worden
- Dubbele bewoning is toegestaan
Er zijn gesprekken geweest met een notaris. Zij geeft aan dat we het huis moeten verdelen en dat wij 'ons' deel moeten kopen + verbouwing. Op zich kan dit financieel, maar we vinden het niet ideaal. Dit betekent namelijk dat als mijn ouders overlijden er altijd een deel 'overblijft'. Een andere optie is dat we het gehele huis kopen en dat mijn ouders het recht op vruchtgebruik houden. Dit drijft voor ons de kosten wel enorm op, dus we weten niet of dit voor ons financieel haalbaar is. Mijn ouders geven aan dat ze financieel wel willen bijdragen, zou dat dan ook kunnen? Dat ze een deel van onze hypotheek betalen als 'huur'? Of zijn er ook andere constructies mogelijk?
Dat je dan onzeker bent over wat er met dat deel gaat gebeuren. Het wordt dan eigendom van de drie kinderen. Je moet dan dus de broer en zus uitkopen. Maar in een gekker geval (als je daar het geld niet voor hebt) zal het deel dus verkocht moeten worden en komen er onbekenden in het huis wonen. Of als je dat helemaal niet ziet zitten wellicht dan het huis als geheel verkopen...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.