Duitse gemeente eist hoofdverblijfplaats voor vakantie/weekendhuis, klopt de manier waarop dit wordt omschreven?
Goedemiddag ik heb een vraag. Ik kocht een woning in Duitsland en wil mij gaan inschrijven in de gemeente. Die geeft aan dat we het adres daar (dat we voor vakantie en weekeinden gebruiken) als hoofdverblijfplaats moeten opgeven. Ik stel mij op het standpunt dat dit onjuist is en in strijd met de Nederlandse en Duitse wet. Die geven aan dat je hoofdverblijf is daar waar je “centrale levens plaats is”. Klopt dit? De eis van de ambtenaar in de Duitse gemeente is niet conform de wet en zelfs strafbaar.
Je hoofdverblijfplaats is waar je woont, dus waar je slaapt. Er staat niets in de wet mbt 'centrale leven plaats vindt'. Zie eerste reactie.
Formeel is je oorspronkelijke huis (je "echte" adres) in Nederland je Hauptwohnsitz. Het vakantie/weekendhuis in Duitsland is dan een Nebenwohnsitz.
Tot zover lijkt alles eenvoudig: geef je Nederlandse (of Belgische, ik weet niet waar je woonachtig bent) adres op als Hauptwohnsitz, en je Duitse adres als Nebenwohnsitz.
Echter... toen ik dat probeerde, kon dat niet. Het systeem vereist namelijk een postcode, en het Duitse systeem kan alleen vijfcijferige postcodes zonder letters aan. Daardoor kon ik mijn Nederlandse adres niet als Hauptwohnsitz registreren.
Mijn tip aan de ambtenaar om dan maar een willekeurig vijfcijferig getal in te vullen als "Nederlandse postcode", en de echte Nederlandse postcode op te nemen in het adresveld, bijvoorbeeld als onderdeel van de stadsnaam, werd afgewezen: dat was tegen de regels.
Op die manier heb ik er dus persoonlijk voor gezorgd dat het aantal inwoners van de EU met één is gestegen. ;-)
Ik heb dit opgelost door mij als Steuerausländer te laten registreren.
Ik zou ook nog onder de Kirchensteuer uit kunnen komen, maar die is in mijn geval maar een paar duppies per jaar, dus die moeite heb ik nooit genomen.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Wohnsitz_(Deutschland)
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Nebenwohnung
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.