Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Geschil met makelaar, wat is een redelijke vergoeding voor 3x een bod doen?

In het kort.
Vrijblijvend gesprek gehad met makelaar.
Deze gaf in t gesprek aan dat hij ook kon helpen zoeken naar een woning.
Wij gaven aan dat we niet hiervoor gaan betalen, maar mocht hij ons helpen met aankopen dat zou hij het verkoop van ons huis krijgen

- wij hebben nooit iets ondertekend
- over een periode van 4 maanden heeft hij namens ons 3x een bod gedaan ( alleen telefonisch hulp)
- de laatste 2 maanden zijn wij zelf gaan bezichtigen en bieden. Wij dachten dat we niet vast zaten aan deze makelaar. Aangezien we niks hadden ondertekend enz
Hieruit is een koop ontstaan. Door onszelf gedaan en geregeld enz.

Bij het verkoop van ons huis een andere makelaar ingeschakeld.
Uit beleefdheid de vorige makelaar schriftelijk hiervan op de hoogte gesteld.
Dit volgde in een boos telefoontje en een rekening van 750 euro.

Ik heb om een specificatie gevraagd...
Dit ontvangen:
De gemaakte uren zijn 3 x € 250,- per woning.

Telefonisch contact inzake aankoopbegeleiding, hierop de de € 250,- korting op gebaseerd.

Normaliter zijn de kosten voor aankoop begeleiding een stuk hoger, alsmede de kosten bij intrekking van de aankoopopdracht.

///////// wij zijn van mening dat er geen intrekking van de aankoopopdracht is....
Wij snappen dat hij teleurgesteld is, maar wij hebben alles zelf gedaan en geen contract.

Ik wil de man best betalen voor de 3 telefoontjes, waarin hij een bod deed namens ons....
Maar wat is redelijk

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ik zou hem een vriendelijke brief schrijven, waarin je hem bedankt voor zijn inspanningen, maar dat er nooit een opdracht is verstrekt. En dat je het tevens betreurt dat dit misverstand kennelijk bij hem is kunnen ontstaan. "Als vergoeding voor de door u geleverde inspanning zal ik € 200,-- aan u overmaken, met het advies om voortaan heldere afspraken te maken, en die ook schriftelijk vast te leggen. Zodat misverstanden worden voorkomen".
Dan ligt de bal weer bij hem. En laat die ook daar! Mocht je een deurwaarder op je dak krijgen, dan zal die moeten aantonen dat er een contract was wat je niet bent nagekomen.
NB: met contract bedoel ik niet een stuk papier, maar een bindende overeenkomst.
2 jaar geleden
Je zit er aan vast; hij heeft drie keer voor jou een bod gedaan, dus is er bewijs voor een overeenkomst dat hij aankoopbegeleiding heeft gedaan..
2 jaar geleden
“Wij gaven aan dat we niet hiervoor gaan betalen, maar mocht hij ons helpen met aankopen dat zou hij de verkoop van ons huis krijgen.”

Dit is de afspraak die je hebt gemaakt en je op deze site nog eens schriftelijk bevestigt. Vrijwel elke mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig (tenzij je bijvoorbeeld een bod op een huis doet).

Hij heeft je geholpen met aankopen door drie keer een bod te doen. Dus zou hij de opdracht tot verkoop van het huis moeten krijgen.
Theoretisch zou een redelijke vergoeding (een deel van) de courtage van de verkoop van het huis zijn.
In de praktijk zou je vanwege de onduidelijkheid van de afspraak akkoord kunnen gaan met € 750,- (of minder als je dit eraf kunt pingelen).
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing