Geschil met makelaar, wat is een redelijke vergoeding voor 3x een bod doen?
In het kort.
Vrijblijvend gesprek gehad met makelaar.
Deze gaf in t gesprek aan dat hij ook kon helpen zoeken naar een woning.
Wij gaven aan dat we niet hiervoor gaan betalen, maar mocht hij ons helpen met aankopen dat zou hij het verkoop van ons huis krijgen
- wij hebben nooit iets ondertekend
- over een periode van 4 maanden heeft hij namens ons 3x een bod gedaan ( alleen telefonisch hulp)
- de laatste 2 maanden zijn wij zelf gaan bezichtigen en bieden. Wij dachten dat we niet vast zaten aan deze makelaar. Aangezien we niks hadden ondertekend enz
Hieruit is een koop ontstaan. Door onszelf gedaan en geregeld enz.
Bij het verkoop van ons huis een andere makelaar ingeschakeld.
Uit beleefdheid de vorige makelaar schriftelijk hiervan op de hoogte gesteld.
Dit volgde in een boos telefoontje en een rekening van 750 euro.
Ik heb om een specificatie gevraagd...
Dit ontvangen:
De gemaakte uren zijn 3 x € 250,- per woning.
Telefonisch contact inzake aankoopbegeleiding, hierop de de € 250,- korting op gebaseerd.
Normaliter zijn de kosten voor aankoop begeleiding een stuk hoger, alsmede de kosten bij intrekking van de aankoopopdracht.
///////// wij zijn van mening dat er geen intrekking van de aankoopopdracht is....
Wij snappen dat hij teleurgesteld is, maar wij hebben alles zelf gedaan en geen contract.
Ik wil de man best betalen voor de 3 telefoontjes, waarin hij een bod deed namens ons....
Maar wat is redelijk
Alvast bedankt
Maar daarna zijn wij het "zelf" gaan doen.
Ik had eigenlijk de opdracht moeten intrekken, officieel, want wij zagen het nut van de aankoopmakelaar niet in.
Dit niet officieel gedaan omdat wij ervan uit gingen dat we er niet vast aan zaten.
Ach ja.... ik denk dat ik het maar betaal om van dit welles nietes spelletje af te zijn
Zelf heeft hij meerdere keren benadrukt dat hij ons erbij deed en dat meeste mensen hiervoor betalen enz enz
Hier werden we ook moe van ...Omdat wij juist dachten een duidelijke afspraak te hebben.
Help je ons aankopen met daadwerkelijke ins nieuwe huis, dan krijg je de opdracht
Maar vanuit beide kanten is iets voor te zeggen. Ons geschil zit het in het feit:wat was de inhoud van de mondelinge overeenkomst.
Want er is nooit iets ondertekend. Dus geen officiële getekende opdracht. Zoals aangegeven in het gesprek willen wij betalen voor de gedane inspanningen wat betreft telefonisch contact bemiddeling.
Dit is 3 x gebeurd.
Jullie geven aan 3x 250 euro. Dit tarief is erg stevig.
Wij stellen voor 3x 100 euro.
Dit bedrag gaan wij overmaken op de genoemde rekening. Wijze les voor beide kanten is heldere afspraken te maken, en deze ook schriftelijk vastleggen.
Zodat dit soort misverstanden in de toekomst niet meer gebeuren. Hopende dat het hiermee is afgehandeld Hiermee ging men akkoord.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.