Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn huisgenote zomaar een hond nemen?

Mijn huisgenote heeft onlangs de hond van haar overleden oma overgenomen, zonder dit met mij te overleggen. Echter hou ik helemaal niet van honden en wil gedurende mijn studententijd geen dieren in huis. Er staat niks over in het contract, maar vind niet dat 835€ per maand redelijk als ik ook met een hond moet leven. Wist natuurlijk niet dat er een hond bijkwam toen ik het contract tekende. Heb ik een poot om op te staan?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als in de huurovereenkomst een huisdier niet is verboden, heb je geen poot om op te staan. (Die hond wel, grapje )

Het was natuurlijk wel netjes geweest als je huisgenote dat met jou had overlegd. En ik vind het ook niet meer dan normaal dat ze die hond zo veel mogelijk in haar eigen kamer of buitenshuis laat verblijven zodat jouw woongenot niet wordt verstoord door de hond. Maak daar afspraken over voor er ruzies door ontstaan.
2 jaar geleden
Je hebt recht op woongenot. In de praktijk betekent dit dat je als huurder ‘ongestoord’ van het gehuurde moet kunnen genieten, zonder overlast.

Als de hond overlast (artikel 5.37 BW stank, geluidsoverlast, hinder) veroorzaakt wordt mijn inziens de persoonlijke levenssfeer aangetast in een mate die in strijd is met artikel 8 EVRM.
.
Als je er onderling niet uitkomt kan je dus de rechter vragen de hond te verwijderen.
Toegevoegd op 20 april 2022 14:18: tekst
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing