Mag de woningbouwvereniging de gegevens van de VvE verbergen?
Woon in een 7 hoog flat, mix van koop en huurwoningen.
Problemen met de buren naast me (koopwoning), ben zelf een huurder (woningbouwvereniging).
Klachten meerdere malen gemeld bij de woningbouwvereniging en deze hebben het gemeld bij de VvE, maar de VvE en de woningbouwvereniging doen naar mijn mening niet veel.
Ze kunnen niet veel doen wordt er gezegd, omdat het een koophuis is.
Ik vraag naar de huisregels van de VvE en welke VvE beheer over deze flat gaat.
Woningbouwvereniging wilt de gegevens van de VvE niet aan mij geven omdat ik een huurder ben, mag toch weten welke VvE?
Woont elke koopwoningeigenaar in het flatcomplex?
Of is is er een externe eigenaar (makelaar/belegger/huisjesmelker) die vele woningen verhuurt?
Elke koopwoningeigenaar woont in het flatcomplex.
80% koop en 20% huur via woningbouw, die verkoopt iedere appartement als er iets vrij komt.
Krijg niet eens een naam van de VvE, dus opzoeken wordt ook moeilijk.
Snap niet waarom de woningbouwvereniging ze moeilijk doet om de naam door te geven.
Dat laatste (niet wonen in het complex) maakt de situatie in het complex ingewikkeld: de externe eigenaar weet niet wat dagelijks in zijn woning gebeurt.
In feite zijn er dan drie groepen bewoners van het complex:
1. de huurders van de woningbouwvereniging
2. de echte kopers
3. degenen die een koopwoning huren (vaak studenten die een gedeelte van zo'n koopwoning huren)..
Er is geen reden te bedenken waarom een koper die gegevens niet zou willen geven. Dus: spreek een koper aan die aardig lijkt te zijn.
Misschien krijg je zelfs wel inzage in de VvE-huisregels.
De kopers wonen er nog niet zo lang en hebben de huisregels gekregen die door de VvE (= de gezamenlijke kopers) zijn vastgesteld.
U schrijft dat er geen reden te bedenken is waarom een koper de gegevens niet zou willen geven.
Maar dat is juist het probleem, waarom geeft de WBV deze gegevens niet gewoon, heb mijn klachten van overlast neergelegd bij de WBV, hebben ze wat te vrezen? @ronron1212
Toen ik hier kwam wonen, was er nog geen VVE.
@ronron1212. De woningbouwvereniging heeft bij de oplevering huisregels vastgesteld voor de huurders - en mogelijk later gewijzigd.
De VvE heeft jaren later huisregels vastgesteld, toegespitst op de kopers.
Hoe groot is de kans dat deze regels nu identiek zijn? Vrijwel nihil.
Nou, ik ben al jaren lid van een VvE.
Omdat je huurt van de wbv zijn zij in principe degene die zich moeten houden aan de verplichtingen van een goed verhuurder. Dat houdt in dat zíj verantwoordelijk zijn voor een ongestoord woongenot. Als hij dat niet kan omdat jouw buren geen huurders zijn dan is het aan jouzelf om met de buren hierover in gesprek te gaan. Als de wbv ook eigenaar is kunnen zij jouw buren hierop via de vve op aanspreken en hebben toch de verantwoordelijkheid. Maar dat wilt niet zeggen dat jij als huurder recht heb op de gegevens van de VVE, maar mogelijk kun je hiernaar zelf bij je buren informeren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.