Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Was het rond 1990 goedkoper en makkelijker om uit huis te gaan?

Was het dertig jaar geleden makkelijker om uit huis te gaan? Lagere huurprijzen? Lagere vaste lasten? Maar misschien ook lagere lonen...

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

In b.v. Nijmegen betaalde een student ongeveer € 70,- tot € 90,- voor een kamer van 15 tot 20 m2, dus de huren waren toen heel wat lager. De inkomens ook, maar de kamerhuren zijn veel meer gestegen dan de inkomens.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ben in 1989 op kamers gaan wonen en betaalde toen 300 gulden per maand. Dat was inclusief gas/water en licht. Dat kon ik makkelijk betalen van mijn studiefinanciering. Verder waren er niet veel kosten. Eigenlijk alleen het ziekenfonds. Ik had een kleine tv met gratis nederland 1,2,en 3. Een koelkast, koffiezetapparaat,tafel en stoelen,en een matras op de grond. En internet bestond nog niet en om te bellen moest ik naar een telefooncel. Dus ja het was goedkoper. Alleen een kamer vinden was nog best moeilijk.
4 jaar geleden
Het was wel goedkoper wonen toen, ook als je de huurkosten zou omrekenen naar huidige tijd. Maar de staat van die goedkope woningen of kamers was vaak erg belabberd en de inrichting niet te vergelijken met de woningen of kamers van nu. Geen isolatie, geen dubbel glas, geen cv, geen keukenapparatuur zoals koffiezetapparaten, magnetron en vaatwasser, soms niet eens een warme douche. Huisraad (meubels, maar ook dekens, pannen, kooktoestelletje) en kleding haalden veel jongeren bij de kringloop. Met je wasgoed ging je naar de wasserette of naar je ouders. Bellen deed je in een openbare telefooncel op straat. Het woongenot was niet te vergelijken met de huurwoningen voor starters of studentenkamers van tegenwoordig. Dus ja, het was goedkoper, maar je had ook gewoon veel minder.

Helaas zijn er tegenwoordig nog steeds verhuurders die belabberde woonruimte verhuren maar daar wel de hoofdprijs voor vragen, met name bij studentenkamers. De vraag gaat volgens mij niet specifiek over studentenkamers maar over 'uit-huis-gaan' in het algemeen.

Of het veel makkelijker was weet ik niet, het was een keuze: ofwel je moest op kamers om te studeren, ofwel je wilde uit huis voor je vrijheid. Daar offerde je het comfort van je ouderlijk huis voor op. Hoewel er in die tijd ook veel gezinnen waren die in een huis zonder isolatie, cv en ander modern comfort leefden.

Los van de kosten voor het huren van de woning waren andere kosten van bestaan gemiddeld lager. Ofwel omdat zaken als laptops, tablets, internet, mobiele telefoons en netflix-abonnementen gewoon nog niet bestonden, ofwel omdat het toen heel normaal was om gewoon overal op je eenvoudige fiets naartoe te gaan in plaats van hippe scooters of (lease-)auto's te moeten betalen als je daar eigenlijk geen geld voor had.

Ook toen was het zo dat je in een (studenten-)stad meer per m2 betaalde dan in een rustig dorp. Ik huurder een kamer van 12m2 in Arnhem (wc, douche en keuken gedeeld met 5 anderen) en mijn broer huurder een huisje met eigen slaapkamer, woonkamer, keuken, wc, douche, bijkeuken en tuin in een dorpje in Groningen. Hij betaalde minder voor zijn hele woning dan ik voor mijn kamertje.
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing