Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is er verantwoordelijk voor mijn ruitschade?

Hallo allemaal,

Ik huur een vrije sector huurwoning en constateerde onlangs dat er een scheur zit in één van de ruiten in ons huis. Het gaat om de buitenruit van een dubbelglas raam. Op dit raam staat overdag volop de zon en we hebben dan ook sterk, heel sterk het vermoeden dat de scheur is ontstaan door de warmte binnen in de ruit (ruit voelde ook erg heet aan).

Er zijn geen tekenen van een impact of iets dergelijks (dat hadden we anders ook wel gehoord want we waren thuis). Deze scheur is niet te missen en is ontstaan toen we thuis waren.

Wij hebben -geen- glasverzekering op het huis. Ik heb de woningbouwvereniging gebeld (Stienstra) en zij geven aan dat we het via de glasverzekering moeten doen, hoewel er dit in het contract staat: zie foto's in bijlage. Wie zal dit moeten gaan regelen? Ik of de verhuurder?

Picture for question
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Glas valt onder de opstalverzekering en is dus zaak voor de verhuurder.

Jouw verantwoording is dat je deze schade zsm meldt bij de verhuurder, eventueel schriftelijk. Zij moeten dit zelf afhandelen eventueel met hun opstalverzekering, en anders wanneer zij het glas niet verzekerd hebben moeten zij dit zelf betalen.
Ik heb een tijd in een koopwoning gewoond (flat met VVE, Vereniging van Eigenaren) door een harde windvlaag klapte een raam van de hendel en sloeg zo hard dicht dat het raam aan diggelen ging (enkel glas). Omdat het een flat is heeft de VVE de opstal voor alle appartementen in de flat afgesloten.

De ruit is "gratis" via de opstalverzekering vervangen.
Toegevoegd op 05 juli 2018 14:28: tekst
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing