Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Huurverhoging accepteren of contract beëindigen, mag dit?

Ik huur particulier voor een bedrag van €750 per maand, kale huurprijs. Deze relatief lage huurprijs is overeengekomen omdat het in eerste instantie om een tijdelijke huur zou gaan. (Zes maanden) Het contract bevat niets mbt huurverhoging. Inmiddels zijn de zes maanden al 18 maanden geworden, en ik wil hier eigelijk niet weg.
Nu komt hij met een nieuw huurcontract. Aan de hand van het puntensysteem (gehandhaaft door huurcommissie.nl) is een prijs berekend wat uitkomt op 1450 per maand, volgens dit puntensysteem is dit de marktconforme huurprijs. Dit bedrag word bereikt in stappen van enkele honderd euro’s per maand bovenop mijn huidige huur van 750,-. Mijn optie nu, is volgens de advocaat van de verhuurder, óf akkoord gaan, of huurcontract beëindigen. Ik ben niet van plan zomaar akkoord te gaan, mijn prangende vraag is dus wat zijn mijn rechten, kan dit zomaar? Is er geen middenweg?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Uit je verhaal begrijp ik dat je rond oktober 2016 een huurprijs bent gaan betalen van 750 euro per maand. Volgens de regeling die de overheid hanteert is dan sprake van een huurwoning in de vrije sector (bron 1).

Voor zulke woningen kan de huur op twee manieren worden verhoogd.
1. via een indexeringsclausule in het huurcontract.
Hierover staat niets in je huurovereenkomst, zodat automatisch de volgende regeling geldt:
2. door het aanbieden van een nieuw huurcontract.
Jouw verhuurder heeft voor deze optie gekozen. Dan mag hij de huur 1 keer per 12 maanden verhogen (of eerder als de woning tussentijds is verbeterd). Het puntensysteem voor huurwoningen en de maximale huurprijzen zijn voor huurwoningen in de vrije sector overigens niet van toepassing. De verhuurder mag dus zelf de huurverhoging bepalen.

Als je niet met de nieuwe huurprijs akkoord gaat, mag de verhuurder de huurovereenkomst opzeggen. Wanneer je niet schriftelijk met de huuropzegging instemt, kan alleen de rechter de huurovereenkomst beëindigen. De rechter zal dan beoordelen of het aanbod voor een nieuw huurcontract redelijk is. Vindt de rechter het een redelijk aanbod? Dan zal hij het huurcontract beëindigen en moet je de woning verlaten.

Kortom, je hebt heel weinig rechten als je een vrijesectorwoning huurt en er geen huurverhogingspercentage in de huurovereenkomst staat. En ik denk niet dat de rechter aan jouw kant zal staan, omdat de verhuurder een geleidelijke huurverhoging aanbiedt.
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing