Huurverhoging accepteren of contract beëindigen, mag dit?
Ik huur particulier voor een bedrag van €750 per maand, kale huurprijs. Deze relatief lage huurprijs is overeengekomen omdat het in eerste instantie om een tijdelijke huur zou gaan. (Zes maanden) Het contract bevat niets mbt huurverhoging. Inmiddels zijn de zes maanden al 18 maanden geworden, en ik wil hier eigelijk niet weg.
Nu komt hij met een nieuw huurcontract. Aan de hand van het puntensysteem (gehandhaaft door huurcommissie.nl) is een prijs berekend wat uitkomt op 1450 per maand, volgens dit puntensysteem is dit de marktconforme huurprijs. Dit bedrag word bereikt in stappen van enkele honderd euro’s per maand bovenop mijn huidige huur van 750,-. Mijn optie nu, is volgens de advocaat van de verhuurder, óf akkoord gaan, of huurcontract beëindigen. Ik ben niet van plan zomaar akkoord te gaan, mijn prangende vraag is dus wat zijn mijn rechten, kan dit zomaar? Is er geen middenweg?
Die zal sowieso alleen de voordelige opties voor de verhuurder vertellen, beide zijn namelijk zeer nadelig voor jou. Verder hangt het volledig af van je huidige contract. Wat staat daar in over de verhuur termijn, verlenging en beëindiging contract?
Als je gelukt hebt zijn die 6 maanden ondertussen overgegaan in onbepaalde tijd en heeft de verhuurder geen poot om op te staan. Als je pech hebt heeft de verhuurder een opzegtermijn van een aantal weken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.