Wat zijn normale contractkosten? Huurovereenkomst
Afgelopen week heb ik een woning toegewezen via een makelaar (vrije sector) en ze gaf aan dat het een particulier verhuur is en dat ze daarom contractkosten in rekening moet brengen. De contractkosten zijn 600 EUR (!) dit staat ongeveer gelijk aan 1 maand huur. Ik ben hier enorm om geschrokken en als ik verhalen lees op het internet zie ik prijzen tussen de 60 - 300 EUR en geen 600 EUR. Wat zijn normale contractkosten? Makelaar zegt zelf van: ik heb mijn best gedaan om deze woning te regelen voor jullie, ik krijg niet betaald door de particulier etc, contract opstellen kost ook geld.
Ik zelf denk dat 600 EUR onrealistisch is. Zijn er richtlijnen?
staat de woning geadverteerd op de website van de makelaar? Dan is de standaard redenatie dat de makelaar werkzaamheden verricht voor de verhuurder. Dan mag er niets in rekening worden gebracht bij de huurder. Ook niet als de huurder een actieve bemiddelingsopdracht heeft gegeven. uit je verhaal maak ik op dat je pas met kosten bent geconfronteerd nadat je een woning gevonden hebt, dus is er mi geen bemiddelingsopdracht gegeven en ben je geen contractkosten verschuldigd, heb je ze toch wel betaald dan kun je ze terugvorderen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.