Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een huurhuis via de makelaar. ik wil graag weten of ik huurtoeslag krijg ?mijn huurbedrag is 680 euro incl service kosten 30 euroik heb een loo

Toegevoegd na 1 minuut:
heb een loon van 1400 euro

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Degrens voor huurtoeslag ligt momenteel op 414 euro als je jonger dan 23 bent, en 710 euro als je ouder bent. In principe zou je (als je ouder dan 23 bent) met je salaris in aanmerking moeten komen, maarik ken niet je hele financiële situatie. Op onderstaande site kun je zelf je toeslag berekenen.

Toegevoegd na 21 seconden:
Dat je via een makelaar huurt, maakt overigens niet uit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je een huurhuis hebt via de makelaar, dan is dat een vrije markt huur woning en deze komen meestal niet aanmerking voor huurtoeslag. Dit is de standaard reactie van de belastingambtenaar, maar de wet heeft het over hoogte van de kale huur en hoogte van het inkomen.

Dus het maakt wel uit of je het huurt van een makelaar of niet. Want de ervaring leert dat alle woningen via een makelaar niet in aanmerking komt voor huurtoeslag.

In de praktijk worden de huizen die in aanmerking komen voor huurtoeslag verhuurd via een woningbouwvereniging, maar het is ook mogelijk via een particulier. De belastingdienst doet minder moeilijk voor huurtoeslag als het gehuurd wordt van een woningbouwvereniging, omdat de goede contacten hebben met deze verhuurders.
Bij andere verhuurders zoals makelaars en pandjesbaasjes is onvoldoende kennis aanwezig over huurtoeslag, dus dan gaat de belastingdienst de controlevragen stellen aan de huurder en deze is meestal een leek op gebied van toeslagwetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing