Mag mijn verhuurder een afzuigkoker in mijn dakterras maken?
Op dit moment woon ik in een klein appartementje in Utrecht. Daarbij heb ik een balkon/dakterras van ca. 15m2 bovenop het appartementje van mijn onderburen. Echter, mijn onderburen hebben een 'vochtprobleem' in hun badkamer, recht onder mijn dakterras, omdat er geen mogelijkheid tot ventileren is. Beide appartementen zijn van dezelfde verhuurder.
De verhuurder en een aannemer kwam kort geleden het probleem inspecteren en kwam met twee mogelijke oplossingen.
1. Een horizontale ventilatiepijp/kapje aan de zijkant van het pand naar buiten (steekt dan wel iets de tuin in van de buren (niet van dezelfde verhuurder).
2. Een verticale ventilatiepijp/schacht door mijn dakterras heen.
Mijn vraag gaat over de tweede mogelijke oplossing van de verhuurder. In hoeverre mag hij besluiten om zoiets door mijn dakterras heen aan te leggen? Wat zijn mijn rechten als huurder? Of valt dit onder noodzakelijk onderhoud of zoiets? Ik voel er weinig voor om een stuk dakterras af te moeten staan voor zo'n constructie.
(in de bijgevoegde afbeelding zie je de doorsnede van ons huis. De badkamer heeft ook een buitenmuur, maar die is dus aangrenzend aan iemand anders zijn tuin)
Groet,
Tom
Het is maar een badkamerafvoer, hè? Dat is op jouw dakterras 1 pijpje van 10 of 15 cm doorsnee, met regenkapje erop misschien 20 cm. Als ze dat netjes aan de rand van je dakterras plaatsen, kost het je qua oppervlakte minder dan 1 stoeptegel. Plantje ervoor en je ziet er niks van.
Het op te lossen probleem kan op meer dan 1 manier, en wellicht ook op meer dan 2. Bovendien heeft die verhuurder het waarschijnlijk zelf gecreëerd: een badkamer zonder afvoer krijgt vochtproblemen, dat had hij eerder kunnen bedenken. Wat is de volgorde? Badkamer (laten) bouwen, huurverhoging voor de (volgende) benedenburen, en dan de goedkoopste oplossing kiezen? Dat (laten) tussen haakjes is omdat ik niet weet of de verhuurder zelf aan het beunhazen geslagen is, of daar beunhazen voor ingehuurd heeft. Een dakterras is niet zomaar een dak waar een huurder toestemming heeft om daar te recreëren. Je moet niet over een pijpje kunnen struikelen, je kunt aansprakelijk gesteld worden als je met de hogedrukspuit per ongeluk water in die badkamer spuit waar de tegels met behangplaksel aan de muur zitten (die kans is er - bij zo'n doe-het-zelf amateur), je was wordt vochtig ipv droog, en reken maar dat de boel een aantal keren opnieuw open moet
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.