Kan een vrouw in een koopwoning achterblijven en een uitkering aanvragen?
Ik zal de vraag nog maar een keer stellen en wat duidelijker zijn.
Een vriendin van mij is gescheiden en haar ex wil haar in de koopwoning laten die op zijn naam staat. Hij wil een deel betalen en zij dus de rest. Dit, omdat er ook een kind meespeelt.
Hij wil een huurcontract opmaken om dit zo netjes mogelijk te doen. Hij is inmiddels uitgeschreven en elders ingeschreven.
Mag de vrouw dan in de woning blijven en een uitkering aanvragen?
Hij betaalt nu alles omdat zij geen inkomen heeft. Zij vraagt een bijstandsuitkering aan. Hij betaalt een deel van de hypotheek zodat zij er kan blijven wonen.
Het huis staat niet op haar naam en er is overeengekomen in de echtscheidingsconvenant dat zij er ook geen recht op heeft.
Hij heeft altijd alle vaste lasten betaalt en doet dat dus nog steeds, maar wil vanzelfsprekend een deelvan de hypotheek vergoed krijgen en ze moet zelf ook voor de rest gaan zorgen. Dingen als gas en licht enz.
Hij wil een deel betalen en zij dus de rest.
Ik leg het toch goed uit???
Hij wil een deel betalen en zij dus de rest. Hier gaat het over de hypotheek.
Het gaat hier vooral om het belang van het kind. En ja er staat dat zij dan een deel van de hypotheek betaalt, maar dat wordt dan huur.
Natuurlijk gaat het om de hypotheek, wat anders :)
1. Koopovereenkomst: de woning is voor 100% in bezit van de partner.
2. Hypotheekovereenkomst. Is de hypotheek op beider naam afgesloten of staat de hypotheek voor 100% op zijn naam. Hoe de hypotheek is afgesloten (50/50 of 0/100) is van belang voor de belastingaangifte.
Hypotheekrenteaftrek ex alleen zolang de woning nog in box 1 zit (maximaal 2 jaar - echtscheidingsregeling)
Bijstand kan geheel of gedeeltelijk verhaald worden op de ex.
Hij wil haar in de woning laten wonen, maar zij heeft nul inkomen. Ze vraagt daarom een bijstandsuitkering aan om de lasten zoals gas en licht internet enz te kunnen betalen.
Hij wil een (klein) deel van de hypotheek terug en wil hiervoor een huurcontract op gaan stellen. De hypotheekverstrekker is hierover al ingelicht.
Hij is dus al uitgeschreven maar kan niet en haar en zijn lasten allemaal gaan betalen.....
Duidelijker??
De hypotheekverstrekker zegt dat hij geen renteaftrek meer krijgt nu, omdat hij zich heeft uitgeschreven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.