Huurhuis komt te koop staan - zelf schatter laten komen?
Gisteren kreeg ik te horen dat het huis dat wij momenteel huren verkocht gaat worden. Maar ze hebben het het eerst aan ons laten weten zodat we de eerste kans hadden om dit zelf te kopen. Nu, ik heb hier nog wel fel mijn twijfels over want er is geen centrale verwarming, overal enkele beglazing, vocht in de muren... Nuja, een hele resem problemen. Maar langs de andere kant, voor ons budget gaat dat in een ander huis waarschijnlijk evengoed zijn. Nu, dat terzijde zeiden ze mij (de kinderen van de eigenaar) dat ik wel zelf een schatter moest laten komen dan en dan op basis van die prijs een bod doen... Ik vind dit een beetje een rare manier van werken, niet? Ik heb niet eens alle gegevens van het huis, weet niet eens wanneer het gebouwd is of wat de oppervlakte juist is... En hoe zit het dan met de elektriciteitskeuring, bodemattest enzo... Dat gaat hij dan toch wel zelf moeten doen hoop ik? Klopt deze werkwijze allemaal? Kleine nota: Ik woon in België.
Als je een huis koopt dan zou ik zeker een aankoopkeuring laten doen door een onafhankelijke partij. In Nederland kan dat bij vereneging eigen huis voor pakweg 300 euro. Een verborgen gebrek wat dan boven water kan komen neem je mee in de onderhandelingen over de prijs. kijk ook naar recente prijzen van huizen in de buurt. dat kan vaak via een website van (nederland) kadaster.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.