Hebben huurders recht op een compensatie wegens het gederfd woongenoot?
Mijn buren hebben een lekkage. Al 8 keer zijn loodgieters bij mij geweest in opdracht van mijn verhuurder. Mijn muur is al twee keer opengemaakt. Uiterst storend. Ook voor mijn moeder van 76. Geen enkel bewijs dat de lekkage van mijn woning komt. Maar de verhuurder blijft loodgieters sturen. Uiteraard, begrijp ik dat de oorzaak van de lekkage gevonden moet worden. Ik vind wel dat de verhuurder hiervoor ervaren loodgieters moet sturen.
In dit geval denk ik niet. 8 keer is wel veel. Misschien kan je eisen dat ze een goed bekend staand bedrijf inhuren.
Ook kan je zelf wat strenger worden. Bijvoorbeeld door zelf een tijd te bepalen die jullie beter uitkomt. ps. Een lekkage kan soms heel moeilijk te vinden zijn. daar kan een verhuurder ook weinig aan doen.
Zit je maanden in de troep?
Zit je dagen zonder water o.i.d..?
Zoals ik het lees heb je bij elkaar een paar uur loodgieters over de vloer gehad. Wees blij dat er geen echte lekkage bij jou was, dan zit je mogelijk een dag zonder water of een tijdje zonder douche en ook daarvoor krijg je geen compensatie. Zonder afspraak hoef je ze niet binnen te laten.
Meestal is het handiger om wel te doen, want als ze aanbellen en je bent thuis is dat voor jou ook handiger dan er op een later moment voor thuis te blijven. Sowieso moet je eerst een klacht neerleggen voordat er mogelijk een recht op vergoeding ontstaat.
Klagen over dingen in het verleden heeft geen zin.
http://www.huurders.info/huurprijzen-en-woonlasten/onderhoudsprocedure/
En voor een volgende keer vraag je een precieze tijd. Dan ben je waarschijnlijk wel 's morgens de 1e, want daarna wordt het lastig een tijd te plannen voor een loodgieter. De ene lek is 10 minuten, een andere 2 uur werk. Renovatieoverlast is normaal om bijvoorbeeld een paar dagen naar hotel te kunnen bij zware overlast. Uiteindelijk betalen jullie dat gewoon zelf, het klinkt leuk maar tegelijkertijd gaan de huren omhoog. Die link was meer om de procedure te verduidelijken.
Maar nog duidelijker:
Je hebt in dit geval geen recht op een vergoeding. Koop anders een huis, dan kosten dit soort grappen je nog veel meer tijd en dan mag je er nog dik voor betalen ook zonder dat je ergens aan kan kloppen voor geld.
Het klinkt alsof ze de hele muur opgehakt hebben, ik gok een klein gat o.i.d. om te kijken of het vochtig is. Waarom ze geen vochtigheidsmeter gebruiken is een andere vraag.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.