Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik erf met 2 zussen een huis er zijn 3 meningen, hoe kan ik het kopen?

Ik erf samen met 2 zussen een huis. 3 makelaars hebben de minimale waarde vastgesteld van ongeveer 225.000. Ik wil dit kopen tegen deze prijs, 1 zus wil het eerst verkopen tegen een “je weet maar nooit prijs” van 275.000 en 1 zus heeft niet echt een mening. Er is geen gunning onderling. Kan de zus die het meeste wil haar zin doordrijven? Wat zijn mijn mogelijkheden als ik het echt graag wil hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, de ene zus heeft niet meer stemrecht dan de andere zussen, het is jullie eigen keuze hoever jullie haar laten gaan.

De kwestie gunning ontbreekt hoor ik. Is er een mogelijkheid dat er een optieconstructie verstrekt wordt aan je? Een soort recht van eerste koop? Dan kun je de woning in de verkoop zetten. Zodra er iemand een bod doet, krijg jij de mogelijkheid om voor de uitonderhandelde prijs te kopen. Zo kom je aan de wens tegemoet van de 'je weet maar nooit-zus'. Anderzijds bindt je jezelf nog niet aan te hoge absurde prijzen.

Zo kan de woning uiteindelijk verkocht worden tegen een prijs die in de huidige markt gerealiseerd kan worden. Iedereen tevreden lijkt me.

Een andere minder charmante optie is er ook, maar probeer eerst dit eens?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat Cryofiel in de reactie zet door te flirten met het huis kan een goede optie zijn om de werkelijke(of sentimentele waarde) van een huis te bepalen, maarrrrr dit spelletje kent een donkere zijde namelijk dat je zus een zogenaamde koop kan arrangeren met stromannen/vrouwen die dicht in de buurt komt voor wat zij voor het huis wil vangen.

Je kunt ook aan de zus vragen voor welk bedrag zij het in de markt wilt zetten, als dit de 'je weet maar nooit prijs' is van €275.000 dan spreek je met haar af dat je het huis voor een jaar in de verkoop zet, en als het dan niet verkocht is voor de 'je weet maar nooit prijs' jij het voor de de afgesproken prijs waar de 3 onafhankelijke makelaars het op hadden geschat kunt kopen. En stel dat er iemand komt die de 'je weet maar nooit prijs' wil betalen, dan financier je toch €200.500 en koop je het voor €275.500? Hypotheekrente is laag, je hebt een onderpand met overwaarde dus geen bank zal je die hypotheek weigeren....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing