Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kinderen willen huis van moeder (die naar het bejaardenhuis is) onderhands zonder makelaar verkopen, wat is in deze de beste aanpak?

Moeder is dement geworden, kinderen willen het huis graag snel verkopen zonder tussenkomst van makelaar. Ze willen enkel de kosten eruit hebben, omdat het geld anders naar het bejaardenhuis gaat. Vraagprijs is bij ons nog niet bekend, het huis staat officieel nog niet in de verkoop.
Hoe kunnen wij ons hierin het beste opstellen?
graag advies.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Alhoewel het tegenwoordig aardig moeilijk is je huis te verkopen kan je het toch proberen want de markt trekt weer aan. In de 'goede' tijd heb ik 2 keer zonder makelaar mijn huis verkocht. Het eerste huis had een tuin en ik knutselde zelf een bord met TE KOOP en mijn telefoonnummer erop en zette dat in mijn tuin. Enkele jaren later verkocht ik mijn appartement via een kleine advertentie in de plaatselijke krant.

Dat zouden de kinderen dus ook zo kunnen proberen. Welke van de 2 methodes die ik gebruikte de beste is weet ik niet want het was allebei de keren al heel gauw raak. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat de andere vraagbeantwoorder al op een mogelijke verkoopsystematiek ingaat, geef ik in mijn antwoord een 'hobbel' die eerst moet worden genomen.

Je schrijft dat moeder dement geworden is. Als moeder nog wel de eigenaar is van het huis, kunnen de kinderen het niet zonder meer verkopen. Als moeder wilsonbekwaam is, zal de notaris de noodzakelijke transportakte niet passeren. En als er geen volmacht gegeven is, kunnen de kinderen het niet verkopen.

"Soms is het nodig om het huis te verkopen, bijvoorbeeld omdat een ander huis praktischer is of om dichter in de buurt van voorzieningen te zijn. Ook kan het gebeuren dat van een echtpaar de gezonde partner overlijdt en de persoon met dementie dan niet meer in het huis kan blijven wonen.

Volmacht of bewindvoering
Van belang is of degene die het huis wil verkopen op dat moment nog wilsbekwaam is. Wilsbekwaam houdt in dat iemand in staat is om de gevolgen en alternatieven van een bepaalde handeling, situatie of besluit te overzien. De vragen die dan opkomen zijn: kan iemand overzien wat de gevolgen zijn voor het verkopen van het huis? En kan hij dit bij de notaris verwoorden? Zo nee, dan is hij niet meer wilsbekwaam en mag de notaris de akte niet passeren. Om het huis dan toch te kunnen verkopen is het aanvragen van bewindvoering noodzakelijk.

Met een algehele volmacht kan het huis verkocht worden. Maar om die aan partner of kinderen te mogen geven moet degene met dementie wilsbekwaam zijn. Als zij dit niet meer kan, mag de notaris de volmacht niet afgeven."
10 jaar geleden
Ik zou als ik jullie was qua vraagprijs een afwachtende houding aannemen. Ze nemen contact met jullie op dit weekend geef je aan, laat ze maar komen met de prijs.

Zoals ik je verhaal lees hebben ze geen enkel winstbejag en gaat het hun waarschijnlijk om een leuke nieuwe bewoner van moeders huisje. Kraak het vooral niet af.

Wat wel belangrijk is en dat is goed om het erover te hebben, is of zij gemachtigd zijn om het huis namens moeder te verkopen. Nu is moeder dement dus is het waarschijnlijk dat er iets geregeld is waardoor de kinderen dit mogen verkopen.

Dit is heel belangrijk om te weten anders ben je straks blij met de spreekwoordelijke mus.

Afhankelijk hoe het gesprek dit weekend verloopt is het vervolg verder te bepalen. Hou me even op de hoogte dan adviseer ik je verder nadat de eerste stap is gezet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tenzij de (mede?)eigenaar (moeder) een levenstestament heeft gemaakt waarmee vergaande beslissingen door een of meer anderen genomen kunnen worden, in geval van zelf niet meer kunnen beslissen, is de woning niet te verkopen zonder rechterlijke tussenkomst.

Eerder tweemaal een woning helpen verkopen (met advertentie in de krant) , waarbij de notaris de "voorlopige" verkoopakte heeft opgesteld. Kost niets extra en werkte prima. Het helpt voor de snelheid indien er een clausule in komt dat de verkoopprijs gaat stijgen als de notariele levering niet binnen en bepaalde termijn plaatsheeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing