Hoe een woning vinden in een andere gemeente zonder inkomen of uitkering?
Op dit moment woon ik samen zonder getrouwd te zijn en zonder samenlevingscontract. Ik heb besloten uit elkaar te gaan. Ik woon dus nog bij hem in in een andere gemeente dan waar ik naartoe wil verhuizen.
Ik sta een aantal jaar ingeschreven als woning zoekende bij de gemeente waar ik naartoe wil verhuizen. Ik heb geen baan in die gemeente. Geen eigen vermogen en geen bijstandsuitkering.
Ik heb contact gehad met de woningbouwvereniging en zeiden dat je met een inkomen van €0,00 een woning toegewezen kan krijgen.
Om een bijstandsuitkering aan te vragen moet ik een vaste woon en verblijfplaats in dezelfde gemeente te hebben?
Hoe zit het als ik alleen tijdeljke baantjes kan vinden of 0 urencontract heb want dan heb ik geen stabiele inkomsten?
Waar heb ik recht op?
In principe ben ik dan dak en thuisloos/failliet.
Hoe pak ik dit aan?
Ik ben absoluut niet opzoek naar een daklozenopvang/begeleid wonen o.i.d.
Kan iemand me uitleggen hoe ik in godsnaam een nieuw bestaan kan opbouwen?
Alvast bedankt voor de informatie/raad
Waarschijnlijk omdat ze (op dit moment !) nog bij haar man inwoont. Het gezamenlijke inkomen kan dan zo hoog zijn dat er geen recht op bijstand is.
Dat verandert natuurlijk wanneer ze op zichzelf gaat wonen, maar er is nog geen nieuwe woonplek.
Duhh... had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken... dank. ;)
Lastige situatie inderdaad...
Ik kan je sowieso aanraden even contact op te nemen met de gemeente waar je naartoe wenst te verhuizen.
Voor een bijstandsuitkering dien je inderdaad in de betreffende gemeente ingeschreven te staan op een bast woonadres, dus dat laatste zal je als eerste moeten zien te regelen. Je kan aannemelijk maken dat je een bijstandsuitkering toegewezen zal krijgen, dus een woningbouwvereniging zal je mijns inziens gewoon een woning toe kunnen wijzen.
Ik zou zo snel mogelijk een urgentieverklaring aanvragen om wachtlijsten te omzeilen.
Of deze wordt toegewezen is echter de vraag. Als ik het vragenformulier voor een indicatie invul, gebaseerd op jouw situatie, krijg ik de melding dat ik niet in aanmerking kom... dit verbaast me nogal...
http://www.suwr.nl/index.php?urgentie Neem anders even contact op met een woningbouwvereniging uit die gemeente om te vragen of je wellicht alsnog voor urgentie in aanmerking komt.
Van welk geld moet ze die huur/dat kostgeld betalen dan?
Hahaha, dat is waar. ;)
Maar lees ik nu tussen de regels door dat je aanstuurt op fraude...?
Soms mag een burger een wet een beetje opzij zetten als het om de minimale grondrechten en existentie gaat. Iedereen heeft het recht een bestaan op te bouwen. Deze vragenstelsters zit op de nullijn.
Wetten zijn er om ons te beschermen tegen de willekeur van de overheid, niet om de overheid een dienst te bewijzen.
Ja dus. ;)
Ik ben het overigens volkomen met je eens hoor.
De uitdrukking 'nood breekt de wet' is niet uit het niets ontstaan. ;)
Overbodige uitleg, maar ik snap wel dat je het doet. En ook daar kan ik me volledig in vinden. :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.