Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe een woning vinden in een andere gemeente zonder inkomen of uitkering?

Op dit moment woon ik samen zonder getrouwd te zijn en zonder samenlevingscontract. Ik heb besloten uit elkaar te gaan. Ik woon dus nog bij hem in in een andere gemeente dan waar ik naartoe wil verhuizen.

Ik sta een aantal jaar ingeschreven als woning zoekende bij de gemeente waar ik naartoe wil verhuizen. Ik heb geen baan in die gemeente. Geen eigen vermogen en geen bijstandsuitkering.
Ik heb contact gehad met de woningbouwvereniging en zeiden dat je met een inkomen van €0,00 een woning toegewezen kan krijgen.

Om een bijstandsuitkering aan te vragen moet ik een vaste woon en verblijfplaats in dezelfde gemeente te hebben?
Hoe zit het als ik alleen tijdeljke baantjes kan vinden of 0 urencontract heb want dan heb ik geen stabiele inkomsten?
Waar heb ik recht op?
In principe ben ik dan dak en thuisloos/failliet.
Hoe pak ik dit aan?
Ik ben absoluut niet opzoek naar een daklozenopvang/begeleid wonen o.i.d.
Kan iemand me uitleggen hoe ik in godsnaam een nieuw bestaan kan opbouwen?
Alvast bedankt voor de informatie/raad

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je moet eerst zorgen dat je inkomsten krijgt. Je hebt i.i.g. recht op een Bijstandsuitkering van de Gemeente waar je nu ingeschreven staat. Je moet je eerst inschrijven als werkzoekende bij het UWV:

https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/home

Daarna kan je online een bijstandsuitkering aanvragen. De Gemeente zal dan contact met je opnemen. Dit alles kan best zijn in de Gemeente waar je ex ook woont en ga er vanuit dat je de eerste 2 maanden nog geen uitkering hebt. Heb je eenmaal je uitkering dan kan je een huis toegewezen krijgen in de Gemeente waar je ingeschreven staat. Pas nadat je je eigen huis hebt kan je verhuizen naar de Gemeente van keuze en de uitkering wordt dan meegenomen.

Heleboel invulwerk en stress, veel sterkte!

(je kan natuurlijk altijd beter gaan werken, watdanook, dan heb je geld en ook gaan de dagen dan wat sneller!).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij veel sociale huurwoningen mag je niet teveel verdienen. Ze kunnen je niet weigeren als je nog geen inkomen hebt. Ga eerst langs bij de betreffende gemeente. Soms kunnen ze na een intake al garant staan voor bijvoorbeeld de eerste huur die je moet betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing