Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het rendement van een huurhuis voor een woningbouwcorporatie?

Ik vraag mij dit af, omdat er veel te doen is om huurprijzen, sociale huurwoningen en geldbesteding van corporaties. Is er een percentage van de verdeling van inkomsten per woning?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Voor coöperaties is het rendement heel wisselend te noemen.

Ik werk voor voornamelijk particuliere en institutionele beleggers en ook enkele woningbouwverenigingen.

De meeste woningbouwverenigingen hebben een negatieve cashflow op directe huurinkomsten en pakken pas rendement bij uitponding (bij verkoop aan niet de zittende huurder).
Hoe komt een wbv dan aan haar geld? Door de verkoop van koopsegment woningen tijdens nieuwbouw. Dat is een van de grootse inkomstenbron van een wbv. Daarnaast de uitpondprojecten die best lucratief kunnen zijn.

De particuliere beleggers waarvoor ik werk maken minimaal 7% rendement op investeringen, voor belastingen (huurinkomsten vrijgesteld van belasting, deze wordt enkel afgerekend over het vermogen). Deze beleggers vind je in het segment rond of boven de liberalisatiegrens (dus vanaf ongeveer 700 euro). Nieuwe beleggers altijd welkom, geld op de bank zetten kost je geld.

het verschil is het sociale doel waarmee een wbv of coöperatie is opgericht. Het doel is huisvesting verschaffen aan mensen met lagere inkomens. Het zijn dan ook vaak geen op winst bejachte ondernemingen die aanzienlijke risico's lopen. Bijvoorbeeld het derivatendebacle is een schrijnend voorbeeld van de fouten die een dergelijke onderneming kan maken. Enerzijds wil men iets goeds doen, maar slaat hierin door mede door eigenbelangen van private personen en men zet het hele sociale gedachtegoed op het spel.

De extra huurverhogingen waaraan je refereert zijn eigenlijk bedoeld om scheefwonen tegen te gaan en tegelijk een hersteleffect te creëren op de rendementen van de wbv-en. Het merendeel van die verhoging vloeit echter rechtstreeks de kas in van de overheid vanwege de verhuurdersheffing, in mijn perceptie de meest kromme regeling van de laatste periode. De gedachte van de regeling heeft immers niet het effect wat men er van verwachtte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing