Fout in registratie door verhuurder - teruggevorderde huurtoeslag terugvragen?
Een tijd geleden kreeg ik een aanslag van de belastingdienst; ik moest mijn ontvangen huurtoeslag 2011 en 2012 terugbetalen omdat zij hadden geconstateerd dat ik 'samenwoonde' met mijn 2 onderburen. De verhuurder heeft verzwegen dat hij de gesplitte woning (beide met eigen voordeur etc.) nooit als dusdanig heeft geregistreerd bij de gemeente. Vele verzoeken mijnerzijds om het alsnog goed te registreren mochten niet baten.
Het bedrag is inmiddels terugbetaald (bijna 3000 euro) en ik ben verhuisd. De nieuwe bewoner had hetzelfde probleem en heeft ondanks vele verzoeken aan de verhuurder (zowel de eigenaar als de verhuurmakelaar) hetzelfde resultaat: geen enkele actie werd ondernomen. Hij is zelf naar de gemeente gegaan, een afspraak gemaakt, inspecteur over de vloer gehad en die heeft beide appartementen inderdaad toegekend en geregistreerd.
Ik probeer nu via een bezwaarschrift alsnog het terugbetaalde geld retour te krijgen van de belastingdienst. Mocht dit niet lukken, dan overweeg ik de verhuurder aansprakelijk te stellen voor de geleden financiële schade. Hij heeft immers, ondanks vele verzoeken dit recht te trekken, geweigerd de door hem apart verhuurde appartementen netjes als dusdanig te registreren. De verhuurmakelaar heeft mij wél een ondertekende verklaring toegestuurd waarin werd aangegeven dat de onderburen daadwerkelijk op een ander appartement/huisnummer woonden. Dit heb ik als 'bewijsstuk'.
Wie geeft mij goede raad, advies, inzicht? Alvast dank!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.