hoe moet een inkomstenbelasting invullen voor een (tweede) huis dat ik geerfd heb en ik deels verhuurd heb maar niet voor marktprijs, zonder contract?
Wij hebben in 2012 een huis geerfd, terwijl wij al zelf een koophuis hadden
een deel van het jaar hebben wij er zelf gebruik van gemaakt (opruimen van spullen, het weekend spenderen) later dit jaar hebben wij het verhuurd aan een kennis. Dit was een wederzijdse deal, wij vonden het fijn dat het bewoond was en dat vaste lasten gedekt waren en hij had een tijdelijk verblijfplek. dit is verder niet op papier gezet en was ook geen marktconforme huur.
bij het invullen van de aangifte kom ik voor de keuze te staan of ik het pand moet opgeven als tweede woning of als onroerend goed. het lijkt mij bij overige onroerende zaken. daar staat valt volgens de uitleg immers woningen die je verhuurt onder, als ik dan verder ga, staat een vraag, valt de huurder onder huurbescherming, als je daar ja op antwoord en ik vul mijn huur in (die vrij laag was) dan halveert mijn waarde onroerende zaak bijna en betaald ik zo'n 1500 minder belasting. mooi natuurlijk, maar ik vertrouw het niet helemaal. klopt dit en in hoeverre gaat de belastingdinest dit controleren? ik heb niets op papier staat, de kennis zelf en de buren weten er allemaal van, dus die zouden kunnen getuigen.
volgens de belastingtelefoon kon ik het zo opgeven, maar het leek mij te makkelijk, dan had ik bovenstaande verhaal ook kunnen verzinnen voor een vakantiewoning.
Verder vroeg ik me af of de belastingdienst deze informatie ook kan doorgeven aan andere overheden zoals de gemeente die niet van de verhuur weet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.