Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb je ook recht op huurtoeslag als je met 4 studenten woont en je huur bedraagt 900 euro?

Hallo, wij wonen met 4 studenten in een gezinswoning van drie etages. Wij hebben onze eigen voordeur en betalen 900 euro per maand aan kale huur. Op de site van de belastingdienst staat dat de huur niet hoger mag zijn dan 681 euro, maar dit is uitgaand van 1 persoon lijkt mij? Want wij betalen pp 225 euro. weet iemand hier meer over?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Nee, je hebt geen recht op huurtoeslag, de huur van de woning is te hoog hiervoor. Je zou nog per kamer huurtoeslag aan kunnen vragen, maar daarvoor is de huur weer te laag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Per kamer huurtoeslag aanvragen is niet mogelijk. Jullie voldoen immers niet aan de vereisten zoals een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel. Ook zullen er niet 4 toiletten in de woning zijn.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/huurtoeslag/kan_ik_huurtoeslag_krijgen/zelfstandige_woonruimte

Huurtoeslag voor 1 persoon aanvragen zou binnen de gestelde voorwaarden mogelijk zijn. (maximum huur aanvrager € 699,48 / aanvrager minimaal 23 jaar of ouder bijvoorbeeld) De 3 anderen moeten dan een contract tekenen dat zij onderhuurder zijn met een zelfstandige huishouding. Of er is een gezamenlijke huishouding waarbij alle inkomens meetellen voor het recht op huurtoeslag – maximaal inkomen van alle vier € 29.325)

Maar deze twee constructies gaan wel erg ver en gaan tegen de bedoeling van de wet in. Tussen de huurbaas en de huurder c.q. de drie onderhuurders c.q mebewoners moet er 'onder de tafel' van alles verrekend worden om tot een 'eerlijke' huur en huurafdracht te komen. Dit is gerommel en de facto fraude.
(kort samengevat is dit antwoord mijn reactie op het door crea oorspronkelijk gegeven en door haar verwijderde antwoord)
fisbel
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing