Mag een verhuurder 2500 borg vragen omdat mijn vriendin zzp'er is terwijl ik zelf ruim voldoe aan de inkomens norm?
Mijn vriendin (zzp'er) en ik staan op het punt te gaan samenwonen en een woning te huren. We hebben via een makelaar een particuliere woning gevonden. Nu vlak voor het tekenen van het contract vraag de verhuurder of wij ~2500 euro borg willen overmaken (= 3x maandhuur). In hun voorwaarden staat dat dit alleen nodig is als a. er sprake is van een tijdelijk dienstverband of b. je zelfstandige bent. Ik heb een vast contract en voldoe aan hun inkomenseisen (4,5x). Deze borg zou in mijn optiek niet moeten gelden. Dit heb ik ook aangegeven, maar ze geven mij 2 opties: Of de woning huren waarbij mijn partner mee tekend, maar dan moeten we borg betalen of als ik alleen het contract teken is er geen borg. We begrijpen dat ze deze borg willen innen zodat tijdens een eventuele relatie breuk er geen problemen onstaan, maar wij vinden de borg nogal onredelijk. Kunnen wij eisen dat de borg verlaagt word. En wat zijn de rechten als mijn vriendin slechts 'inwoonster' word?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.