Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand zomaar een woning voor mij huren/betalen?

Als iemand mij aanbiedt een woning voor mij te huren om deze huur maandelijks netjes te betalen heeft dit dan nog financiële gevolgen voor een van beide partijen. Wordt dit gezien als schenking?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

U bent (onder)huurder en zal normaliter huur moeten betalen. Als u geen of heel weinig huur betaalt kan er sprake zijn van een schenking. Voor derden is de schenkvrijstelling € 2057 Als u van uw ouder(s) huurt is de schenkvrijstelling € 5141 per jaar.

Voorbeeld:
U huurt van uw ouder(s) en betaalt € 400 per maand. Dit is € 4800 per jaar en valt onder de grens die voor de schenkvrijstelling geldt.

Voorbeeld:
U huurt van een familielid of iemand anders. U betaalt geen huur. € 171 per maand is vrijgesteld van schenkbelasting (per jaar 2057). Maar als de huur op de vrije markt veel hoger uitkomt moet er formeel dus over een deel van de niet betaalde huur schenkbelasting worden betaald.

Leuker wordt het als er recht is op huurtoeslag. Het kan dan afhankelijk van leeftijd gunstig zijn een relatief hoge huur te vragen.
Voorbeeld: leeftijd 23 jaar (of ouder) / inkomen € 15.000 / huur € 500 per maand – huurtoeslag € 231 per maand. Conclusie in deze situatie zou kunnen zijn:
Er wordt een marktconforme huur gevraagd. N.B: deze € 500 wordt ook betaald door u aan de verhuurder. U krijgt € 231 huurtoeslag en de woning kost u per saldo € 269 per maand, dus € 3228 per jaar. De verhuurder schenkt u € 2057 / U betaalt aan netto huur € 1171 per jaar.

Zo zijn er allerlei voorbeelden te bedenken. Maar een passend antwoord is pas te geven als er meer informatie is over uw situatie. Wat is uw relatie tot degene van wie u huurt? Is er een eventueel recht op huurtoeslag? Hoe oud bent u?
fisbel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Feitelijk is er sprake van een schenking. De huur mag niet boven de schenkingsvrijstelling komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing