Mag een verhuurder weigeren een voorafbetaalde borg terug te betalen zonder dat er een huurovereenkomst is ondertekend?
Mijn studiegenoten en ik hebben afgelopen vrijdag een appartement bezichtigd om te huren. Dezelfde avond belt de huisbazin ons op om te vragen of wij al een beslissing hebben gemaakt, omdat zij ook andere mensen wil laten bezichtigen en dat zij voor degene die als eerste de borg betaalt het appartement zal houden. De volgende dag hebben wij besloten voor het appartement gegaan en hebben wij de borg alvast via bank overgemaakt, omdat zij het liefst zo snel mogelijk de borg wilde hebben. We hebben dus nog niks ondertekend.
Vanwege persoonlijke omstandigheden hebben we besloten van de huur af te zien en dit heb ik vandaag, dus 2 dagen na betaling van de borg doorgegeven.
Nu wil zij misschien de borg niet (geheel) terugbetalen, omdat wij volgens haar haar tijd hebben verspild en zij andere potentiële huurders heeft moeten afslaan. Verder is het misschien van belang om te weten dat het appartement sowieso pas te huur zou zijn per 1 mei.
Nu is mijn vraag, heeft zij dit recht? Naar mijn gevoel is het op dit moment een onverschuldigde betaling. Welke stappen zou ik kunnen nemen als zij moeilijk blijft doen?
Toegevoegd na 3 uur:
Edit:
Ik begrijp dat het voor de verhuurder ook vervelend is, daarvoor heb ik ook mijn oprechte excuses aangeboden bij haar. Is het echter niet ook van belang in aanmerking te nemen dat er slechts ong. anderhalve dag tussen de 2 gebeurtenissen zit en het onwaarschijnlijk is dat zij door deze relatief gezien korte vertraging geen nieuwe huurders meer kan vinden?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.