Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een verhuurder mij verplichten een nieuwe huurder te zoeken? Mocht dit niet lukken, mij verplichten huur te betalen?

Ik heb in 2011 een huurcontract getekend wat loopt tot 01-01-2013. Een huurcontract van een jaar voor een studentenkamer.
In dit huurcontract stond onder andere het volgende: bij opzegging hebt ik 3 maanden opzegtermijn plus dat ik voor een andere huurder moet zorgen.
Nu heb ik begin juni via een aangetekende brief mijn huurcontract opgezegd, met daarbij de opzegtermijn in acht nemend.
Dit hield dus in dat ik de maanden: juli, augustus en september nog huur moest betalen, dit heb ik netjes gedaan.
Helaas heb ik nog steeds geen andere huurder voor de kamer kunnen vinden. Kan het nu zo zijn dat de verhuurder mij kan verplichten te betalen tot 01-01-2013?

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Nee, je huurcontract is nu officieel beëindigd dus huur moeten doorbetalen dat is echt grote onzin. Zo'n huurcontract van een jaar is dan ook meer ter bescherming van de huurder (dat hij niet zomaar op straat komt te staan) maar ook dat de verhuurder na een jaar mag beëindigen. Dat jij een nieuwe huurder zou moeten zoeken, is goed geprobeerd van de verhuurder, maar mag volgens mij echt niet!! Ik zou ook eens op de site van de jurofoon kijken. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland mag dit niet, want daar heeft een huurder altijd maximaal 1 maand opzegtermijn en mag niet geëist worden dat de huurder voor een nieuwe huurder zorgt, ondanks dat er in het contract misschien iets anders staat. Je hebt namelijk huurbescherming.
Hoe het in België zit, weet ik niet.
Hieronder links naar de Belgische en Nederlandse regels voor huur en verhuur, daar kun je zelf verder zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag. U heeft een huurcontract met een minimale loopduur getekend. Daar kan de verhuurder u aan houden. De huurwetgeving kent geen beperkingen ten aanzien van de minimumduur van een huurovereenkomst.

De opzegtermijn kan te lang zijn: die moet maximaal gelijk zijn aan de tijd tussen twee huurbetalingen, met een maximum van 3 maanden. Vaak betaalt men per maand en is de opzegtermijn ook per maand. Maar goed, daar heeft u nu verder niets aan, aangezien u tijdig opgezegd heeft voor einddatum 1 januari 2013.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ter verduidelijking: opzegging wordt geregeld in artikel 271 van boek 7 van het burgerlijk wetboek.

Let daar vooral op lid 1:
"1. In afwijking van artikel 228 lid 1 eindigt een voor bepaalde tijd aangegane huur niet door het enkele verloop van de huurtijd; zij kan door elk van beide partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag, niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd."

Het ziet er enigszins verwarrend uit, maar je moet het als volgt begrijpen:

• Dit is een beperking op een eerder artikel (7:228) wat bepaalt dat bij huurovereenkomsten de overeenkomst eindigt als er een einddatum is afgesproken. Bij de huur van woonruimte geldt dit niet.

• Vervolgens staat er dat deze dus doorloopt totdat er opgezegd wordt, en zolang er betaald wordt.

• Het laatste stuk bepaalt wel dat die opzegging niet mag vallen voordat de bepaalde tijd verstrijkt.

Met andere woorden: de huurovereenkomst loopt na 1 januari 2013 door en mag dan volgens op ieder moment opgezegd worden, maar niet op een datum die valt voor het verstrijken van de bepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing