Is een bouwkundig ingenieur aansprakelijk voor fouten in het rapport?

Stel: uit je bouwkundig rapport blijken geen nadelige zaken, maar toch blijkt na aankoop je huis aan het verzakken te zijn. Kun je de schade dan verhalen op de rapporteur?

Kan de opsteller van het bouwkundig rapport aansprakelijk worden gesteld voor de geleden herstelschade? Je hebt immers je koop op het rapport gebaseerd!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Degene die het bouwkundig rapport opstelt, bekijkt alles wat hij kan bekijken met het blote oog. Hij kijkt niet achter compleet weggewerkte materialen. Als het probleem daarachter schuilt.... tja dan is hij ingedekt. Heeft hij echter iets gemist, dan kan je een deel van de schade op hem verhalen. Contra-expertise kan dat uitwijzen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als aan te tonen is dat hij zijn werk niet goed gedaan heeft wel, maar er zijn ook verborgen gebreken waar je jezelf tegen kan verzekeren.
Bij een nieuwbouwhuis (net als nieuwe producten) mag je wel verwachten dat het geleverde product in orde is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op zich is de bouwingenieur verantwoordelijk voor wat hij schrijft. Echter, indien de verzakking een andere oorzaak heeft (regenwater, metrobouw, etc) en dus niet aan de constructie ligt, hoeft de opsteller van het rapport niet verantwoordelijk te zijn.